Svar: Mælk nok og søvn
19. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Når du har ammet og har tilbudt flaske efterfølgende, hvormeget mælk har din dreng så drukket på flaske? Det siger jo lidt om, hvorvidt han har haft behov for mere mad eller ej, efter at have spist hos dig og det kan således give dig et billede af om du mangler mælk eller om du har mælk nok.
Det er flot at du gerne vil malke ud, så din dreng så vidt muligt kan få din mælk. Du skal dog være opmærksom på at en malkemaskine ikke vil kunne stimulere dig lige så godt, som din dreng og det er derfor meget vigtigt at han fortsat kommer rigtig meget til brystet - ellers vil din mælkemængde dale.
Det vil være en rigtig god idé at du prøver at tilbyde din dreng lidt mælk af en lille sprøjte undervejs i amningen, når du oplever at han slipper og ikke rigtig vil tage fat. Du kan købe 5 og 10ml sprøjter på apoteket. Fyld dem med modermælkserstatning eller udmalket modermælk og dryp så lidt mælk i mundvigene på ham, når han slipper. Så kan han mærke at der er noget at komme efter og vil så forhåbentlig tage fat igen.
Kan du høre at han synker, når han ligger til hos dig? Kan du fornemme en tyngde i brystet inden du lægger til og at denne tyngde er væk, når han har ammet hos dig? Kan du se mælk i hans mundvige, når han har spist hos dig? Dette er også indikatorer på, hvorvidt der er mælk eller ej.
Nogle kvinder har en langsom nedløbsrefleks og her kan man nogle gange behandle med syntocinonspray. Nogle kvinder har også effekt af at få en behandling med primperan. Undersøgelser har vist at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at du efterfølgende kan få din dreng til at spise hos dig. Tanken er dog at han netop måske vil det, når mælken er der.
Hvis det ikke lykkes for dig med amningen, så lad være at fortvivle - amning er jo ikke for enhver pris og man er altså en ligeså god mor selvom man ikke ammer sit barn! Så det er super at du vil forsøge, men du skal også have tid til at nyde din dreng og det skal ikke være en kamp, hver gang han lægges til, for så er der ingen af jer der nyder det.
Med hensyn til søvn, så er spørgsmålet om han vågner hyppigt fordi han måske har behov for lidt mere mad? Det er jo sådan at jo hyppigere han spiser hos dig, jo mere mælk producerer du og derfor melder han sig måske hyppigere for at komme mere til brystet - altså for at vise din krop at mælkemængden skal skrues op.
Det kan dog også godt hænge sammen med hans alder og hans behov for at følge mere med i verden omkring sig og derfor er det kun rigtig fint at du prøver at skærme ham lidt og ikke giver for mange stimuli, når han skal sove.
Deet vil være en god idé, hvis du kunne svøbe ham lidt, så han bliver holdt lidt sammen på sig selv, hvis han vågner lidt op og "spjætter". Ellers er det helt rigtigt det du gør med at tilbyde en sut og prøve med en beroligende hånd på brystet.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske