Svar: Barns udvikling - stå og sidde 3 måneder
19. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Julies mor
Det er dejligt at Julie er så glad for at følge med i verden omkring sig og hun må gerne stå på jeres skød, når I sidder med hende. Det er helt okay at hun øver sig i at trække sine ben og fornemme jeres lår under sine fødder.
Men hun er alt for lille til at stå rigtig og hun bør således ikke stå på gulvet eller andre steder, selvom hun bliver holdt af jer.
Det er meget vigtigt at Julie lægges så meget på maven som muligt hver gang hun er vågen. Det er i maveliggende stilling at hun styrker sine rygmuskler og det er først når ryggen er stærk nok, at hun må sidde.
De fleste børn er ikke stærke nok i ryggen til at sidde i høj stol før de er 6 måneder gamle og det er således alt for tidligt at sætte Julie i en høj stol. Det er på samme måde meget vigtigt at det ikke er puder som støtter og holder Julie, når hun sidder - hun skal ikke sidde før hun kan støtte sig selv.
så I må gerne have Julie til at stå kortvarigt hos jer, på jeres lår. Hun må også gerne sidde hos jer, på jeres skød og op at jer, hvis I f.eks. sidder med hende i sofaen. Men hun bør ikke sidde andre steder og hun bør ikke stables op med puder. Først når hun er 6 mdr. kan hun sidde i høj stol.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske