Svar: De er meget småt spisende
19. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Bea
Nogle børn vender sig til at skulle have en lille mængde mad. De lærer ligesom "at nøjes" og beder ikke om mere. Deres lille mavesæk vender sig til at rumme en vis mængde og så er det tilfredse med det.
Som du selv er inde på, så aner man jo aldrig præcist hvor meget børnene får, når de bliver ammet og hos jer lyder det som om at jeres piger altid har været småtspisende. At de et eller andet sted finder sig tilfredse med en lille mængde eller sagt på en anden måde, - når der er en lille mængde i maven, så føler de mæthed, for det er den mængde de er vandt til at få.
Jeg tænker derfor at det ikke er nogen god idé at springe et måltid over, for det affinder de sig med. Derimod synes jeg at man skal forsøge at vende deres mave til at rumme lidt mere af gangen.
Jeg vil derfor foreslå at I, nu hvor I er begyndt med skemaden, prøver at lade flaske efterfølge skemaden, således at flaskemængden er den samme som tidligere, men skemaden giver den ekstra fylde i maven. Jeg synes samtidig at I skal prøve at fokusere lidt på klokken og så vidt muligt prøve at servere maden på nogenlunde samme tid hver dag. På den måde vender deres mave sig også til at der skal noget derned og de begynder forhåbentlig så at få lidt sultfornemmelse - den har de tilsyneladende ikke endnu, og jeg tolker det lidt som om at de har lært sig at "slatspise". Men nu skal de lære noget andet.
Jeg synes I skal give dem grød/mos 2 gange dagligt. Den ene gang grød og den anden gang grøntsagsmos og jeg synes som sagt at I skal lade grød/mos efterfølge af en flaske.
I takt med at de bliver ældre, vil de naturligt begynde at spise mere og mere skemad, altså større portioner, og mindre flaskemælk, men lige nu og her skal de altså have samme mængde flaskemælk og så skemaden oveni.
I forhold til deres alder, så vil de fleste børn have behov for at sove 2, måske 3 lure. Det er ofte omkring 6 mdr´s alderen at børn begynder at gå fra 3 til kun to lure dagligt.
En plan for dagen med 2 måltider skemad og 2-3 lure, kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop og efterfulgt af flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Evt. flaske
Sover måske en lille powernap her, det er denne lur som langtsom ryger bort.
Aften: Grøntsagsmos (gerne noget der smager af noget, gulerod, blomkål, squash, broccoli, porrer, kål), vand af kop og efterfulgt af flaske
Evt. flaske og puttes til natten
Sen aften: Evt. flaske
Nat: Evt. flaske
Børn som er småtspisende som jeres piger, har nogle gange svært ved at spise lige inden de skal sove, hvorimod det hjælper at give dem en flaske, når de vågner. Det kan I også forsøge således at I f.eks. formiddag putter dem til lur uden flaske og så giver en flaske lige når de vågner. En time til 1½ efter de har fået flaske, kan I så fylde dem op med skemaden og så putte dem igen til middagslur.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske