Svar: Madplan og mor afhængig - 1 år
20. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Hvis vællingen om aftenen indgår som en del af putteritualet, så er det måske for tidligt at droppe denne flaske nu. Jeg tænker dog at det forholdsvis hurtigt vil bliver sådan, at du f.eks. læser en godnathistorie og så kan din dreng vælge om han vil have godnathistorie og mælk af en kop - eller flaske. De fleste børn vælger meget hurtigt flasken fra og mælken af kop, kan så stille og roligt gå over til at være vand af kop i stedet.
Med hensyn til en dagsplan og mad, så skal det som udgangspunkt være det samme som I andre spiser. Når man er et år så forventes man at kunne spise det samme som de voksne, naturligvis serveret i små hapsere osv. så man kan spise det, men ellers kan man spise det samme.
Derudover må man medtænke, at vi jo alle har brug for lidt frugt og grønt i løbet af dagen - både børn og voksne, noget vi ofte selv ikke spiser nok af. Derfor er det vigtigt at huske dette i den almindelige dagsplan også. En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød eller lignende og et glas mælk
Formiddag: ½ bolle med smør, en banan eller anden frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne grøntsager. Agurk, tomat, peberfrugt, ærter, majs eller lignende. Vand eller mælk af kop. Frokost kan også være rester fra aftensmaden dagen i forvejen.
Eftermiddag: Tykmælk eller A38 med lidt frugtmos, rugbrødsdrys, friske bær/frisk frugt, ½ bolle med smør eller ost. Vand af kop, måske lidt juice en gang imellem.
Sen eftermiddag: En lille tallerken med lidt grøntsager, gulerod i stænger, avokado, peberfrugt, agurk, blomkål og lignende. Det er ofte en god idé at servere lidt grøntsager som før aftensmad, da rigtigt mange børn er sultne på dette tidspunkt og når man når til aftensmaden, så er de trætte og det kan være svært at klemme grøntsagerne ned.
Aften: Mad som I selv spiser, kylling, pasta, fisk- og kødretter, ris, sovs, grøntsager, kartofler mv.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert en gang imellem
En kop mælk til natten, som stille og roligt bare bliver til en tår vand og en godnathistorie.
De fleste børn kan ikke tygge vitaminpiller før de er 1½ år, men du kan godt købe multi-vitaminpiller på apoteket, som er lette at knække over i kvarte, og så går det fint. Han må gerne få dem i stedet for dråberne, du skal bare sikre dig, at han ikke kan få dem galt i halsen.
Med hensyn til morafhængighed, så hører dette alderen til og det vil være sådan i perioder, at han søger mere den ene forælder end den anden. Det er klart at hvis han er ked af det og ulykkelig og du er i nærheden, så skal du naturligvis trøste ham, hvis det så betyder at det hurtigere går over og han får det bedre. Men det kommer jo an på, hvad det handler om. Nogle gange kan far jo være ligeså god og så må far prøve om ikke han kan løse problemet. Det kan dog være svært, hvis Benjamin ved at du er lige ved siden af.
Det vil nok være rart for både far og søn, hvis de nogle gange kunne gøre noget, uden at du deltog. Det kunne være at tage en tur på legepladsen, en tur op at handle, en tur i svømmehallen, en tur i skoven - hvad som helst - men uden mor. Der er ingen tvivl om, at hvis du ikke er der, så vil far være den der duer og det tror jeg de begge har brug for at mærke. Så måske skulle du aftale at du gør noget andet end dag og at de to så kan foretage sig noget sammen.
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske