Brev:
10 mdr gammel og vil ikke sove alene
20. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
10 mdr gammel og vil ikke sove alene
Kære Helen Lyng Hansen
Jeg har set at du indtil flere gange har givet brugbare råd til forældre til børn med "søvnproblemer". – Håber virkelig at du også har et godt råd til mig, og gerne flere!
Min søn på 10 måneder har aldrig villet sove alene. Fra han var blot et par uger gammel, har han sovet hos mig i min seng.
Jeg opdagede ved et tilfælde (faldt i søvn med ham i forbindelse med amning), at vi på denne måde fik både ro og nattesøvn. Så derfor har det været sådan indtil nu.
Har dog flere gange haft planer om at skulle lære ham at sove i egen seng. Men der har altid været en undskyldning for at udsætte det. Forkølelse, pirrelighed pga mulig tandfrembrud (har endnu ingen tænder fået…), overnattende gæster etc etc.
Men nu skal det ændres. Situationen er uholdbar for mig. Jeg ligger dårligt om natten og har endnu ikke haft en aften for mig selv, da jeg altid har været nødt til at gå i seng når min søn har været træt. Jeg kan ikke engang snige mig ud af sengen når han sover, idet han med 99% sikkerhed vil vågne indenfor få minutter. Jeg finder det også for risikabelt at efterlade ham i min seng, da han let kan falde ud.
Faktisk har vi bygget hans og min seng sammen, således at han kan ligge i egen seng i åben forbindelse med min og i samme højde. Lige så hurtigt som jeg lægger ham ud i sin egen seng, lige så hurtig triller han tilbage til mig. – Tilsyneladende i søvne.
Det var omkring 5 måneders alderen at vi lavede denne (syntes vi selv) fikse anordning. Umiddelbart efter et fejlslagent forsøg med at lægge ham til at sove alene i egen seng. Det gik dog fint i ca 14 dage. Hans far gik op med ham, når han viste tegn på træthed og blev siddende ved ham indtil han sov. Han sov et par timer før han vågnede og kaldte på mad. På det tidspunkt gik jeg så op og ammede ham, hvorefter han blev lagt tilbage og sov endnu et par timer. Sådan forløb det så resten af natten indtil han ved godt 5 tiden, fik lov til at blive liggende hos mig. – Efter sengetid er han altid blevet ammet mens jeg har ligget med ham i min seng.
Mht senge-anordningen gik det også ok for en kort periode. Men pludselig ville han ikke ligge i sin egen seng mere. Han vågner med gråd og skrig og har svært ved at falde til ro igen. Skal oftest op og bæres lidt rundt før han slapper af igen.
For nylig har vi købt en rejseseng og lagt en god madras deri. Han er jo begyndt selv at kunne rejse sig, hvorfor vi har fundet rejsesengen mest skånsom i så fald at han måtte tumle lidt rundt. Vi har også en enkelt aften forsøgt at lægge ham til at sove i sengen, men han skriger som en anden sirene. – En ret tydelig protest som ikke ser ud til at ville ende… Så hvad gør vi nu? Snart er min orlov forbi og så bliver det svært for faderen at få ham til at sove når jeg af og til skal arbejde aften eller nat. For det nytter nemlig intet, at det er faderen som ligger ved siden af. – Det er åbenbart kun hende med "Arla-mobil" funktionen som duer!
Vi har længe holdt os rimeligt optimistiske mht at det nok skal lykkes. Kvikke hoveder fortalte jo, at "når han først må få vælling så skal han bare have sådan en flaske inden sengetid, så går han ud som et lys". – Men vi har aldrig kunnet få ham til at drikke vælling eller andet af sutteflaske. Grød vil han ej heller spise.
Derefter ventede vi optimistiske på at kunne give ham fast føde. Men med lige stor succes i fht søvnen.
Først indenfor den sidste måneds tid, er han begyndt at tage ordentligt fra af den faste føde. Han bliver dog fortsat også ammet. Specielt om natten lader han til at være sulten. For tiden hænger han i brystet konstant. Ikke hensigtsmæssigt for min søvn. Selv spiser han i søvne.
Desuden kan man nu tydeligt mærke at han hygger sig ved at ligge ved mig. Vil gerne ligge i arm og slænger sig også af og til henover min mave.
Lige et par afsluttende bemærkninger…
Min søn bruger ikke sut eller sutteklud. Har ej heller knyttet sig til noget sovedyr (bortset fra sin mor!). Sutteflasken har han åbenbart aldrig helt regnet ud. – Har altid drukket fint fra kop. Sutten bider han blot i og får derved nogle enkelte dråber ud, men kan ikke drikke ordentligt af flasken.
I dagtimerne sover min søn fint i sin barnevogn udendørs. For tiden en lur på ca 3 timer, fra omkring kl 12.
Vi går til ro for natten så sent så muligt (af hensyn til at jeg gerne vil se bare lidt tv inden). – Ca kl 21 går vi i seng. Står op igen ved lidt i 8 tiden, efter at være blevet vækket af min mands vækkeur. Uden forstyrrelser kan min søn godt sove indtil en time længere.
Det jeg konkret behøver råd om er, hvordan kan vi lære barnet at sove alene? Og i øvrigt, er det for optimistisk at forsøge at vænne ham fra nat-amning samtidig. Eller skal vi tage en ting af gangen?
Jeg håber meget at du har et par brugbare forslag. Bogen "Sov igennem uden gråd" har jeg læst, men finder den ikke umiddelbart anvendelig idet gråden åbenbart er uundgåelig!
Med venlig hilsen
Janet