Svar: Spørgsmål om modermælkserstatning - 5 mdr.
20. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Fremgangsmåden, når man skal blande modermælkserstatning er som følger:
- Tænd for den kolde hane, lad vandet løbe lidt så ca. 200 ml er løbet ud inden du tager vand til modermælkserstatningen.
- Kog vandet i en gryde eller el-kedel. Nedkøl vandet til temperaturen, som anbefales på pakken med modermælkserstatningspulver. Det er som regel mellem 40-60 grader.
- Hæld den ønskede mængde vand i flasken. Hæld altid lidt mere op end du regner med dit barn kan spise.
- Tilsæt passende mængde pulver. Læs igen på pakken med modermælkserstatningspulver. Ryst flasken grundigt. Dryp mælk ud på indersiden af håndledet eller på håndryggen for at mærke at temperaturen er passende. Mælken må ikke føles hverken varm eller kold.
Der bruges altid kogt vand i de første 4 måneder og gerne længere, da dette nedsætter risikoen for bakteriel forurening.
For at mindske infektionsrisikoen bør man altid kun fremstille 1 flaske af gangen. Denne anbefaling gælder for børn født til tiden de første 2 måneder. Til for tidligt fødte børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter bør der kun tilberedes 1 flaske af gangen i den tid, hvor de udelukkende ernæres med mælk på sutteflaske.
Mælk bør aldrig opvarmes igen og den mælk, som således kan være tilbage i flasken, når barnet har spist, skal altid kasseres.
Så for at vende tilbage til dit spørgsmål. Din søn er nu 5 måneder gammel, hvis han ikke er født for tidligt og i øvrigt at sund og rask, så behøver du ikke længere lave en flaske af gangen. Du bør dog fortsat koge vandet.
Du kan godt lave f.eks. 500ml af gangen, ved at følge ovenstående retningslinier og så stille dette i køleskab. Her kan det holde sig et døgn. Den færdigblandede erstatning kan du hælde på flere sutteflasker, som står klar i køleskabet, eller i en større kande med helt tætsluttende låg, hvorfra du så tager den mængde du mener du skal bruge.
Flasken med den kolde erstatning kan opvarmes i mikrobølge ovn eller i en balje med varmt vand. Vær altid opmærksom på at ryste flasken godt, da den kan blive uens varm og være opmærksom på at indholdet kan have anden temperatur end flasken føles.
Nan1 kan så vidt jeg ved godt opblandes i koldt vand, men det er lettere at gøre med Nan 2, som er sammensat på en lidt anden måde. Ved at opblande modermælkserstatning i kold vand, får man et alternativ til kold komælk, som kan drikkes af kop.
Med hensyn til rengøring af flasker og sutter så gælder følgende regler:
- Flasker og sutter rengøres efter hvert brug. Du skal være meget omhyggelig med hygiejnen, fordi varm mælk samler bakterier. Mælkerester sidder i skruegangen og på kanterne af flasken samt i låget.
- Flasker og låg renses med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand. Sutterne gnides med groft salt så de slimede mælkerester fjernes.
- Flasker og sutter skyldes grundig og koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand. Herefter opbevares flasker og sutter tørt og tildækket.
Hvis du har opvaskemaskine kan flaskerne vaskes i den. Du skal dog vaske mælkerester af før flaskerne kommes i maskinen. Og flaskerne bør skoldes efterfølgende for at fjerne eventuelle sæberester.
Håber jeg kom igennem det hele. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske