Brev:
Kolik? - 1 mdr.
21. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Kolik? - 1 mdr.
Hej
Jeg har en dreng på knap 7 uger. Han har siden fødslen grædt meget og ville kun ammes hele tiden. Da han var en uge gik jeg over til flaske, da jeg troede han ikke fik nok. Det gjorde den ældste på 4 år nemlig ikke. Det hjalp ikke og han fik nogle gange mad med 1½ times mellemrum da sundhedspl. sagde jeg bare skulle give ham alt det mad han ville have, han skulle nok selv regulere det. Ved 5 ugers undersøgelsen vejede han knap 6 kg. og var 64 cm. er født 55 cm. og vejede 4200. han er født 3 uger før termin, det tog 2 timer fra vandet gik til jeg fik veer og til han var født.
Lægen siger det nok er kolik og jeg må vente og se tiden an.
Men jeg synes jo ikke han er et kolikbarn som jeg har hørt om dem.
Han kan trøstes ved mad og er glad bagefter op til 1 time bliver træt og puttes falder i søvn både med og uden sut og vugges ikke til ro. Han vågner så inden for 20 - 45 minutter og er lysvågen, får sut er utilfreds og skal vugges i søvn, og så vågner han hvert 10. minut indtil jeg opgiver og tager ham ind igen, som oftest efter 1½- 2 timer, er så grædende og vil have mad. Sådan kører det hele tiden, om natten kan han sove 2 timer før han starter ud. Jeg forsøger at trække ham indtil der er gået 3 timer siden sidste måltid, da jeg ikke vil overfylde ham.
Jeg kan se at al hans frustration drejer sig om afføring, han presser og presser i flere timer før afføring og afføringen skifter mellem at være fast - leret til lind til eksplosive, og farven skifter fra grøn til gul til orange, er det normalt for et flaskebarn??? Og skal jeg være bekymret, han har svært ved at bøvse og prutte og kan græde hjerteskærende, når han skal slå en prut.
Han gylper meget og ofte er det opkastninger/eksplosive gylpninger flere gange i streg, han ligger også og gylper længe efter et måltid op til 2 timer.
Jeg ammer ham ganske lidt, mest for trøstens skyld og han kan falde til ro på denne måde, og selv om der ikke er meget mælk tilbage kan det fungere i stedet for et måltid, og jeg kan lægge ham til ro for ca. 20 min. så vågner han igen. Han får nutramigen da den ældste er allergidisp.
Jeg har været til zoneterapeut 3 gange og det virkede som om hun fik gang i afføringen, da den i starten kun var der hveranden eller 3. dag. Nu er det dagligt 2-3 x, men han lyder som en der skal føde når han har afføring og det tager ham lang tid at få det presset ud, har prøvet med lactulose og mylicon uden virkning.
Går til kiropraktor med ham, han er stiv i den ene side og den ene hofte er også stiv, så vi laver masser af gymnastik, men jeg kan ikke se at det skal kunne hjælpe på maven......
Har du nogle gode råd, da vi snart ikke holder til mere, der er jo også den store som gerne vil have opmærksomhed uden den lille skriger eller hænger på armen.
Jeg ved ikke om det er kolik eller om der er noget med hans mave jeg skal få undersøgt, har prøvet at forklare lægen om det men han slog det hen med kolik og sundhedspl. kommer ikke mere, da det er nr. 2
Med venlig hilsen
Mia