Svar: Kolik? - 1 mdr.
21. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå at du synes det er rigtig hårdt. Kolik er jo ofte den diagnose man får, når børn græder rigtig rigtig meget og man ikke umiddelbart kan finde årsagen til dette. Den gamle definition på kolik lyder: Barnet græder mere end 3 timer dagligt, i mere end 3 dage om ugen i mere end 3 uger. Det er altså børn som græder rigtig meget.
Hos jer lyder det mere som maveproblemer og ikke som om at han græder ulykkeligt hele tiden? Men uanset om man så kalder det kolik eller ej, så er det helt sikkert at han har ondt i maven.
Det lyder som om han spiser rigtig meget mælk og han har en rigtig flot vægtøgning. Hans maveuro handler altså ikke om at han mangler mad, men måske om at han får for meget. Jeg kan se at du selv lyder til at overveje dette, da du skriver at du prøver at trække ham lidt imellem måltiderne, men som jeg forstår dit brev, så trækker du ham nogle gange lidt, ved så at lægge ham til brystet. Du mener ikke at du har så meget til ham og det er der han så finder trøst.
Jeg kan sagtens forstå dit dilemma og at du vælger denne løsning, et eller andet sted tænker jeg bare, at han jo så fortsat får mælk ned i tarmene og dermed ikke ro i maven - mere i sjælen (hvis du forstår hvad jeg mener). Jeg tænker at det at han får mme og af og til fortsat spiser hos dig, kan være medvirkende årsag til at han har flerfarvet afføring.
Da han tager så godt på og da du ved præcist, hvor meget mad han tager på flasken, så har du jo rimeligt godt overblik over at han ikke kommer ud af trivsel. Jeg vil derfor foreslå at du prøver at give ham lidt kogt vand ind imellem.
Du kan evt. komme lidt sukker i vandet - 1 tsk sukker til 100ml vand. Man ved at sukker virker smertestillende. Jeg tænker at kogt vand skal tarmene ikke arbejde med og nedbryde på samme måde som mælken og derfor kan han måske ind imellem få lidt mere ro i sine tarme, hvis du giver kogt vand i stedet for mælk.
Det du skal være opmærksom på er naturligvis at han ikke får så store mængder vand at det tager pladsen op for hans egentlig mælkebehov. Det er jo via mælken at han får sine næringsstoffer. Som du beskriver ham nu, lyder han dog ikke til at mangle noget og derfor synes jeg det er et forsøg værd.
Derudover tænker jeg at du skal prøve at lave et lunt omslag og lægge det rundt om hans mave. Det må naturligvis ikke være så varmt at han bliver overophedet, men at få lidt varme på maven kan hjælpe tarmene til at finde ro. Derudover så hjælper det faktisk ofte at få barnet til at ligge på maven. Prøv derfor at lejre ham på maven, f.eks. hen over dine lår eller hen over ammepuden eller lignende, når du sidder med ham.
Rigtig meget held og lykke og fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske