Svar: Mælk 8 måneder gammel
21. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Din dagsplan lyder rigtig fint og det er super godt at I nu begynder med lidt rugbrødshapsere og ved siden af måske lidt grøntsagsmos. Mosen vil så i takt med at hun bliver ældre, kunne blive til lidt grøntsager i stykker.
Om eftermiddagen vil din datter fint kunne få lidt grød, frugtmos, grøntsagsmos og stille og roligt vil hun kunne få ½ bolle med smør ved siden af frisk frugt, som hun selv kan sidde lidt med. Hun vil, når hun er 9 mdr gammel, kunne få langt mere komælk og derfor vil det være oplagt at hun om eftermiddagen får f.eks. lidt tykmælk eller A38 i stedet for amningen, så hun på den måde får lidt mælk. På tykmælk kan man komme frugtmos eller bær, rugbrødsdrys mv.
Du har fuldstændig ret i at det vil være helt fint ikke at introducere en flaske, da hun lyder til at være god til at drikke af kop og også vil kunne få mere mælk igennem maden. Du vil sandsynligvis sagtens kunne nøjes med at amme hende 2 gange dagligt og det vil være rart for jer begge.
Ved siden af brystet kan hun så få mme eller sødmælk, sødmælksprodukter. Det hele tæller med. Sammenlagt skal hun ihvertfald have mindst 500ml, og gerne mere. Men i takt med at hun bliver ældre, så nedsættes mælkebehovet og de 500ml er den mængde man regner med frem mod 1 års alderen og tiden derefter. Hvis hun således ammes x 2, tilbydes mme eller sødmælk af kop, tilbydes tykmælk/A38 eller lignende, tilbydes ost, og mælken indgår som en del af madlavningen - i sovs, på frugtgrød osv. så bliver hun fint dækket ind.
Det er altid lidt svært når børn skal til at passes ude og man skal ændre rutiner, men det lyder som om I har en rigtig fin ordning - både hvad angår mad og pasning:o) Det skal nok gå rigtig fint alt sammen.
Håber jeg hjalp dig videre, så junglen ikke er helt så fyldt af træer:o) Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske