Brev:
Fennikel te mod for meget tarmluft?
21. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Fennikel te mod for meget tarmluft?
Kære Helen
Vores kolikbarn har utrolig meget luft i tarmene, som hun ofte har svært ved at komme af med. Dvs. at det bl.a. vækker hende om i søvnen, når hun ligger og kæmper med maven.
I vores jagt på at gøre kolik-livet lettere for hende, faldt vi over et råd omkr. at give fennikel te, da det skulle kunne slå luftboblerne i stykker. Og hvad gør man ikke for at hjælpe det lille pus. Så vi fik købt te i Helsekosten, som også anbefalede fennikel.
Efterfølgende blev jeg i tvivl om, hvordan det skulle blandes og hvor meget hun måtte få og gik derfor på nettet.
Her læste jeg så i en debatgruppe, at fødevaredirektoratet åbenbart fraråder at der gives bl.a fennikel (og spinat, rødbede og selleri) til børn under 6 mdr. Pga. et naturligt højt indhold af nitrat, der omdannes til nitrit i blodet, så det skulle få svært ved at transportere ilt rundt i kroppen.
Hmmm... nu troede vi lige, vi havde fundet mirakelmidlet!
Er det korrekt, at vi ikke må give vores datter fennikel te pga. ovenstående?
Det drejer sig om et tyndt opkog (2 spsk. til ½ l. vand).
Og hvis man gerne må give fennikel te...
Hvor meget må hun så få? Her tænker jeg antal ml. og hvor mange gange pr. dag?
Kærlig hilsen
Lærkes mor
PS. Endnu engang tak for din fantastiske brevkasse og ikke mindst din indlevelsesevne.