Svar: Fennikel te mod for meget tarmluft?
21. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Lærkes mor
Jeg har haft skrevet til sundhedsstyrelsen og er så blevet henvist videre til fødevarestyrelsen som jeg har kontaktet både skriftligt og telefonisk - desværre uden at komme et svar på dit spørgsmål nærmere :o(
Jeg ved ikke om nitrat/nitrit kunne tænkes at forekomme i et udtræk af fennikel, som te vel må være og jeg må derfor blive dig svar skyldig.
Mit umiddelbare indtryk er dog, at hvis der skulle være noget i te, så må det dog være i så små mængder at det ikke burde have betydning. Samtidig må tvivlen dog også komme barnet til gode og så længe det ikke kan hverken af- eller bekræftes hvorvidt fennikelte kan skade eller ej, så må jeg sige at du skal være forsigtig med brugen af det.
Jeg håber at nogen, som ved mere om dette emne og kan henvise til kilder eller undersøgelser der er lavet, vil reagere. Så kan vi alle blive klogere.
Rigtig meget held og lykke med jeres lille pige fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske