Brev:
Sover rigtig dårligt
21. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Sover rigtig dårligt
Hej Helen
Ja jeg har fulgt med i din brevkasse siden min datter blev født, så jeg har læst mange brugbare, og få mindre brugbare råd igennem tiden. Jeg synes du giver nogle gode råd og tænkte derfor at du måske kan hjælpe mig/os.
Jeg vil starte med at fortælle kort om min datter Emma. Hun er nu 10 måneder og jeg synes vi har været igennem vores del af problemer, nok mest i "småtingsafdelingen", men alligevel.
Fra hun var 2-10 uger havde hun ondt i maven og græd en del, men det gik over med alderen. Hun begyndte at få grød og mos da hun var ca. 4½ mdr gammel og har faktisk lige siden været alt spisende: kartofler, grønt, grød, hapser, skorper osv.
Hun spiser nu det samme som os og er blevet god til større klumper. Hapser spiser hun selv nu, og bider også selv af større stykker rugbrød. Hun får komælk og modermælkserstatning i kop og en enkelt flaske at gå i seng på på ca. 150-200 ml.
Hun blev forøvrigt ammet til hun var ca. 7 mdr, så gik det i sig selv da hun begyndte at sove igennem og vi var vel næsten "enige" Emma og jeg om at det så var slut.
Emma begyndte som sagt at sove igennem de fleste nætter fra hun var ca. 6-7 mdr, helt op til 12 timer ad gangen uden mad eller sut-givning. Det var dejligt at få sin nattesøvn.
Da Emma blev 8 mdr begyndte hun at kunne sætte sig op fra kravlestilling og en uge senere kunne hun kravle. Det blev hun rigtig glad for, da det altid har været som om Emma vil mere end hun kan, lige fra hun var helt lille.
Det skabte dog noget postyr omkring nattesøvnen, da hun begyndte at sætte sig op om natten og græde, nogle gange i søvne, nogle gange vågen. Vi gik ind og lagde hende ned igen. Sengelægningen var en sag for sig selv, da den nogle dage kunne tage op til 1½ time. Emma er altid blevet ked af det, når vi går fra hende når hun skal sove, så vi begyndte for ca. 4 uger siden, at køre "godnat og sov godt" metoden, eller måske lidt i retningen af se-til-metoden. Vi gik og kom igen med ca. 2-4 min intervaller. Det tog 5 kvarter første aften, tre kvarter næste aften og 13 min tredie aften. Derefter har vi ingen problemer haft med sengelægning, hun får sin sang i sengen efter flasken i stuen, og så falder hun selv i søvn uden brok. Hun var meget ked af det de dage det tog, men har altså nu accepteret at sådan er det, og hun er glad for at blive lagt nu, så det er jo dejligt.
Nu sagde jeg at hun sov igennem da hun var ca. 6-7 mdr og frem til godt 8 mdr gammel. Fra 8 mdr og frem til nu, hvor hun er godt 10 mdr, har det været et helvede om natten. Lad mig forklare:
Det svinger meget, hvornår på aften/nat det starter, men hun får trillet om på maven, sætter sig, rejser sig og så går sirenen i gang. Hun græder og det bliver kun værre af at lade hende være. Så efter et par minutter går vi ind til hende, lægger hende ned, giver hende sutten og siger godnat. Nogle gange kører resten af natten på den måde, hvor hun vågner ca. 1 gang i timen og skal lægges ned og have sutten, selv om hun sagtens selv kan finde sutten.
Andre nætter holder hun fest, dvs at hun bliver ved med at rejse sig og græde i sengen, op til 3 timer i træk, ca. hvert 1-10 minut. Det er hårdt da jeg lige er startet arbejde igen, ovenikøbet et nyt arbejde, og så nytter det jo ikke at manden og jeg skal op hver nat i enten flere timer ad gangen, eller hver time.
Vi har prøvet at køre lidt "se-til-metoden" om natten også, men det virker ikke umiddelbart som om det har nogen effekt. Vi har prøvet at tage hende over i vores egen seng (hun sover på eget værelse) men så ligger hun bare og vender sig og piber eller vil underholdes.
Vi har prøvet at tilbyde vand og sågar nogle nætter har vi prøvet at tilbyde flaske, som hun sjældent vil have. Bleen er der sjældent noget i, så vi forstår det ikke.
Jeg vil lige sige at Emma lige har været syg i 14 dage, on/off, bl.a. den sidste uge med astmatisk bronkitis. Det har selvfølgelig sat sine spor, da hun om muligt sov endnu dårligere end hun ellers har gjort. Hun er rask nu, i den forstand at hun ikke har feber mere, ikke mere dårlig mave, og ikke så meget snot. Hun hoster dog stadig en del (vi har givet salbuvent) det er en tør hoste, og den gør faktisk at hun nogle gange kaster op, fordi hun hoster så kraftigt.
Men hun sov jo også meget dårligt inden hun blev syg, så det kan jo ikke være det alene der gør det??
Til sidst vil jeg sige at Emma er meget temperamentsfuld og har altid været det. Hun ved hvad hun vil og hvornår hun vil, hun kan selv og nægter hvis ikke det er noget hun vil. Hun kan blive arrig som bare pokker, hvis ikke tingene går efter hendes hoved, men vi prøver at give os på nogle punkter og andre ting holder vi fast på, så må hun blive sur. Vi vil jo ikke give efter på det hele, så tror hun bare at hun kan og må det hele når hun bliver ældre ;o)
Jeg skrev også tidligere at hun ikke er nogen kost-foragter, hun spiser stort set alt og har altid været glad for mad. Lige i øjeblikket har hun dog en periode, hvor hun ikke rigtig gider, det eneste vi rigtig får i hende er morgenmad og aftenflaske. Hun mangler dog ikke noget, da hun var 8 mdr, blev hun vejet og målt til hhv 10,7 kg og 74 cm.
Hun kravler, danser, rejser sig ved alting og står nogle gange alene i længere øjeblikke. Jeg har en ide om at hun er ret godt med af sin alder og tror heller ikke det vare længe før hun vil prøve at bevæge sig lidt ud i verden på to ben.
Men hvad gør vi dog ved dette natteroderi, er der noget vi ikke har prøvet?? Hvad med spiseriet, er det bare en periode børn har??
Hun virker lidt vranten og småpylret i øjeblikket. Hun fik sin første tand da hun var 8½ mdr og nummer to kom, da hun blev 10 mdr. Vi kan ikke umiddelbart se at andre er på vej.
Har du forøvrigt nogensinde hørt om at små børns knæ, ligesom klikker?? Det gør Emmas engang imellem, og det kan både mærkes og høres... er det når de kravler så meget, er det noget vi skal bekymre os om??
Puha det blev et langt brev, jeg håber du kan finde hoved og hale i det. Men jeg er træt, på grænsen til lidt deprimeret fordi hun sover så dårligt, er syg hele tiden (føles i hvert fald sådan) og er tvær og ked meget af dagen. Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Marianne
Ps. Hun sover forøvrigt fint om dagen, ca. 1 time formiddag og ca. 2-2½ time middag. Natten varer gerne 10-11 timer, men som sagt meget afbrudt.