Svar: Sover rigtig dårligt
21. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Marianne
Det er meget svært for mig at sige, hvorfor din datter vågner så hyppigt om natten som hun gør. Jeg kan forestille mig flere forklaringer og det er jo ofte sådan at hvis man kan finde årsagen, så er det også lettere at finde en løsning. Jeg vil derfor nævne mine overvejelser her og så må du selv vælge til og fra.
For det første er der din datters alder. Hun lyder til at være igang med separationsfasen og derfor have behov for at vide at I er der, også når hun ikke kan se jer. I separationsfasen nærmer børnene sig forældrene, for at blive betrygget i at kunne klare sig videre ud i verden og derfor har de særligt i denne periode behov for at vide at de ikke er alene.
I forhold til hendes alder, så har hun også en motorisk uro og når hun øver sig i at gå og udvikle sig motorisk om dagen, ja så øver hun sig også om natten. Det er derfor ikke usædvanligt at børn i søvne, rejser sig, ligger i kravlestilling mv. det gør det dog i søvne og har brug for hjælp til at komme i en mere behagelig stilling igen.
Det at kunne bevæge sig mere omkring og det at begynde at separere sig lidt fra sine forældre er med til at verden begynder at åbne sig og synes større. Det giver flere oplevelser i løbet af dagen og alle disse oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor sover børn i denne alder ofte meget uroligt, fordi de drømmer mere. De kan i drømme græde, være helt ulykkelige, snakke/pludre højt og som de omsorgsfulde forældre man jo er, så tager man ofte barnet op for at trøste og berolige. Der sker dog nogle gange det, at man så enten bliver en del af barnets drøm eller at barnet vågner helt op og istedet skal man nogle gange forsøge at få barnet til at sove videre og komme videre til næste søvnfase.
Det er også vigtigt at man som forældre medtænker at børn i denne alder er meget bevidst og har en rigtig god hukommelse. Børn er ikke beregnende og tænker ikke "hvis jeg nu gør sådan her, så kommer mine forældre rendende", men de ved godt at de på bestemte måder er i stand til at få opmærksomhed - og hvem vil ikke gerne være i centrum. Derfor er det meget vigtigt at man medtænker, hvorvidt barnet er reelt utryg eller om barnet søger underholdning.
Børn vil i denne alder også kunne få det der hedder "vanebetinget afbrudt søvn", som ofte kommer af at man som forældre f.eks. har reageret med at give sutten, hver gang denne tabes. Det medfører at barnet vågner hver gang sutten tabes i forventningen om, at mor putter den i munden igen. Det er derfor en god idé at prøve at vende barnet til ikke nødvendigvis at skulle have sut hver gang det vågner eller at lære barnet at finde sutten selv i søvne og at lægge en sut eller flere omkring barnet, for at barnet lettere kan finde en sut, når behovet melder sig.
Så er der naturligvis også problemet med sygdom og det vil altid være sådan, at de gode vaner man har, brydes når barnet er syg. Samtidig giver sygdom i sig selv også en dårligere søvn, det er svært at trække vejret, hvis man er forkølet, feber giver kulderystelser og svedeture, hoste kan gøre ondt osv.
Og netop det med smerter er også en faktor, som må med ind i billedet. Det at jeres datter hoster, kan jo godt gøre ondt og I skriver at hun "knækker" i knæleddene. Det gør børn nogle gange uden at det betyder noget, og jeres datter er heller ikke så gammel, at man vil tale om "vokseværk", men det kunne måske godt tænkes at hun har lidt ondt, måske pga den motoriske uro og alt det der sker med hende i øjeblikket - i givet fald kunne en stikpille panodil måske give lidt mere sammenhængende søvn.
I forbindelse med sygdom må man også nogle gange overveje om barnet kan have blære betændelse. Ting hvis det gør ondt hver gang hun tisser, så vågner hun måske pga det. Det tror jeg ikke hun har, men igen er det noget som må medtænkes. Det samme med ørerne, men igen så sover hun jo godt om dagen og det ville hun normalt ikke gøre, hvis hun havde ondt i ørerne.
Og så er der naturligvis det med maden. Det er vigtigt at hun ikke vågner fordi hun er sulten eller meget tørstig. Det er således meget vigtigt at man sørger for at tilføre hende tilstrækkeligt mad dagen igennem og ikke kun fylder på hende om aftenen. Alt for meget mad om aftenen sætter maven på højtryk natten igennem og det giver også uro.
Der er således rigtigt mange ting som spiller ind og jeg tænker som sagt, at hvis I kan finde årsagen, så er det også lettere at finde en løsning.
Jeg håber derfor at I kan bruge lidt af mine overvejelser. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske