Svar: Nye sovevaner til pige på 14 mdr.
21. oktober 2006
Alder:
14 mdr.
Kære Anja
Jeg tror der er en vigtig pointe i det du skriver med at din datter har vænnet sig til at få flaske om natten og derfor så vågner i forventningen om at få denne. Det lyder som om at det er et eller andet som foregår mellem dig og hende, hvilket der ikke er noget mærkeligt i, men det er mere et signal om at det ikke er et egentligt behov - hun kan jo godt når det er mormor som er der.
Jeg synes derfor du skal prøve om I kan komme helt væk fra den flaske, for så er den mulighed ligesom udelukket og så er der ikke grund til at vågne op for at få den.
Jeg forestiller mig at du i løbet af de næste måneder forsøger at tilbyde noget andet end flaske, når din datter skal sove. Det mest oplagte er en kop med mælk og det kan så langsomt gå over til at blive en kop med vand. Når hun vågner gentagne gange, så nytter det ikke noget at hun tilbydes mælk hver gang. Du må så vidt muligt prøve at få hende til at sove videre uden.
Kender din datter fornemmelsen af at noget er slut? Du ved, når mælkekartonen er tom, når historien er læst færdig osv. At man slår ud med hænderne og med ord og fagter siger: "Slut, der er ikke mere, det er slut". Hvis din datter kender dette, så er det en god idé at bruge det samme omkring sutteflasken og det vil samtidig være en god idé at du tager hende med i processen om at nu smides flaskesutterne ud.
På et tidspunkt skal der jo alligevel købes nye flaskesutter og så skal de andre smides ud. Tag din datter med i processen med at smide ud og lad være med at købe nye, så er der ingen vej uden om.
Sørg for at hun spiser og drikker godt i løbet af dagen, ikke kun om aftenen, men i løbet af hele dagen, så du er sikker på at hun ikke mangler noget om natten. Giv hende gerne en portion frugtgrød med mælk til dessert efter aftensmaden, så du er sikker på at hun er fyldt godt op, så kan hun få en kop mælk at sove på og er der behov for mere, så er det vand.
Jeg synes det er en god idé at lade hende falde i søvn på sit eget værelse. I løbet af de næste måneder bliver hun mere og mere bevidst og omkring 18 mdr´s alderen har mange børn en periode, hvor de om natten meget søger deres forældre og hvis hun så er vant til at ligge hos jer, så bliver det kun sværere at få hende ud af soveværelset. Prøv derfor at putte hende på eget værelse og hvis hun så vågner hen på morgenstunden, så kan hun komme ind til jer.
I kan evt. have en madras på gulvet i soveværelset, så hun kan ligge i samme rum som jer, men ikke i samme seng. På den måde lærer hun fortsat at sove for sig selv, men får alligevel trygheden ved at I er i nærheden.
Lad hende have en lille natlampe, hvis det giver hende tryghed. Lad hende have et putteritual, som tilgodeser hendes behov for at I er der og lad hende f.eks. få læst en historie imens hun ligger i sin seng. I kan også sige godnat til månen, hvis man kan se den fra vinduet osv. Altså små ting, som er med til at gøre at værelset er et rart sted at sige godnat og rart sted at sove.
Lad hende have en puttebamse eller hvad hun nu viser interesse for at sove med, så hun hvis hun vågner om natten, kan blive puttet med denne igen. Når hun vågner, så tilbyd hende vand, hjælp hende med at komme om på den anden side, kærtegn hende lidt men prøv at få hende til at sove videre uden at tage hende op.
Jeg tror du har ret i at hun drømmer meget og det er jo okay. Det gør ikke noget at hun snakker i søvne og hun kan også klynke og virke ked af det. Sålænge det foregår i drømme så lad hende være, det er kun, hvis hun virker rigtig ked af det at du må prøve at berolige hende og få hende videre i søvnen.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske