Svar: Søvnproblemer 17 måneder
22. oktober 2006
Alder:
17 mdr.
Kære Malene
Min umiddelbare tanke er at din drengs opvågninger handler mere om hans alder, end om at han er blevet storebror eller noget andet.
Det er min oplevelse at rigtigt mange børn begynder at drømme meget omkring 18 mdr´s alderen. De oplever verden betydeligt større og begynder så småt at have lidt fare-fornemmelse. Det giver automatisk lidt uro. Alle dagens oplevelser bliver bearbejdet i drømme om natten og børn kan i denne alder godt have lidt mareridts agtige nætter, selvom det normalt først er i 3-4 års alderen at mareridt rigtigt begynder at vise sig.
Jeg tror det er meget vigtigt at du hjælper ham med at komme videre i søvnen, når du oplever at han ligger og piver i drømme. Nogle gange skal man lige kærtegne blidt og sige lidt beroligende ord: "syyy, jeg er lige her, syyyy" og andre gange skal man lade barnet ligge og selv komme videre i søvnen. Hvis man taler for meget, så kan man blive en del af drømmen og det kan nogle gange gøre det værre. Hvis man tager barnet for meget op, så risikerer man at de vågner og har svært ved at sove videre, så det er lige med at finde balancen.
Du skriver ikke hvad medicin din dreng får i sin spacer, men det er rigtigt at noget medicin kan give en indre uro. Nogle gange kan man se at barnet næsten ryster, andre gange er det en uro som er inde i kroppen, men som ikke umiddelbart kan ses. Men det kommer altså meget an på hvad medicin der er tale om. Om det giver flere drømme ved jeg desværre ikke, men man kunne jo godt forestille sig at hvis man føler en indre uro, så er det måske også sværere at sove og i hvertfald svært at slappe af.
Jeg håber at min forklaring hjælper jer lidt videre. Jeg tænker det er en periode, som I skal igennem og det er normalt for hans alder. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske