Brev:
Datter 9½ mdr. græder, når hun skal sove
22. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Datter 9½ mdr. græder, når hun skal sove
Kære Helen
Vores datter på 9½ måned har meget svært ved at falde i søvn, når hun bliver lagt i sin seng om aftenen. Hun bliver lagt ca. kl. 19.00, som er det tidspunkt, hvor hun typisk viser træthedstegn.
Vores putteritual begynder med at hun får en flaske i sengen. Hun drikker typisk 150 ml. Derefter synger vi en vuggesang og hygger os stille sammen. Efter 20-30 min. kysser vi godnat og går ind i stuen, hvorfra vores datter kan høre os. Men efter få øjeblikke begynder vores datter at græde en meget ulykkelig gråd. En af os går ind for at trøste hende, og giver hende evt. mere flaske, men i samme øjeblik vi forlader værelset igen bliver hun ulykkelig igen. Til sidst er hun næsten utrøstelig. Mange aftener sover hun nu først kl. 21.30-22.00.
Vi synes vi har prøvet alle de gode råd omkring sovevaner du har givet her i brevkassen. Vi har forsøgt at gøre sengen til et hyggeligt sted, hævet hovedenden, siddet ved siden af sengen så hun kunne se os, gået ind til hende med først 1 minuts mellemrum, derefter 3 og 5 minutters mellemrum. Vi har stået i nærheden af sengen, så hun har kunnet se os og vi har skiftes til at putte hende i perioder.
Vi er blevet godt forvirret og i tvivl om, hvilken strategi vi skal følge, eftersom ingen af de metoder vi hidtil har forsøgt synes at virke. Vores datter er ellers en tryg, harmonisk og glad pige. Vi håber at du kan hjælpe os med råd.
Venlig hilsen
Dan