Svar: D-dråber og jern - 12 mdr.
23. oktober 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Heidi
Det vil være fint at du giver din datter en multivitaminpille. I starten vil hun ikke kunne tygge den og der er en risiko for at den sætter sig fast i halsen, så derfor skal du knække den over i kvarte.
Derudover så handler det om at lade hende spise varieret, det er vigtigt at hun spiser brød og gryn, frugt og grøntsager, kartofler, ris eller pasta, fisk og fiskepålæg, kød og kødpålæg. Kød og fisk kan hun få både som pålæg og som man spiser det om aftenen, så prøv at få det ind på en eller anden måde.
Jern får man generelt indmad, kød, kornprodukter, grønne grøntsager, bælgfrugter og også i f.eks. persille og andet grønt drys. Her er der så andre hygiejniske regler og regler for tilberedning - men jern kan således få gennem kosten og hvis din datter spiser nogenlunde varieret, så behøver hun normalvis ikke ekstra jern.
Det anbefales at hun fremover får letmælk og også letmælksprodukter, hvis du køber yoghurt mv. Du skal ikke spare på fedtstoffet, således at hun f.eks. stadig skal have fedt på brødet osv. Børn skal spise almindeligt og ikke på fedtfattig diæt.
Ekstra D-vitamin anbefales til børn, som går tildækket f.eks. med lange ærmer eller slør/tørklæde. Selvom din datter er lys i huden, så går hun jo ikke tildækket og vil således få en vis mængde sollys, så ekstra D-vitamin burde ikke være nødvendigt. Hun kan nøjes med den mængde der vil være i en multivitamin til børn.
Fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske