Brev:
Kan/vil ikke lege selv, 11 mdr.
23. oktober 2006
Alder:
11 mdr.
Kan/vil ikke lege selv, 11 mdr.
Hej
Jeg er mor til en dejlig lille dreng på 11 måneder. Han udvikler sig fint og er en glad lille fyr. Han blev født 4 uger for tidligt og vejede kun 2257 g / 46 cm, hvilket betød at han brugte det meste af de første 3 mdr. på bare at sove. Udover en god omgang gulsot var han dog fint udviklet.
Udviklingsmæssigt har han været små 2 mdr. "efter" andre børn i hans alder. Men, da alle børn jo udvikler sig meget forskelligt, har vi egentlig ikke lagt mere i det end som så.
Oliver har dog utrolig svært ved at lege med sig selv - hvis vi ikke sider ved siden af, så kommer han kravlende/møvende efter os og virker meget ulykkelig. Alt hvad vi får ham gjort interesseret i, smider han når han kan se, at vi går væk - om vi så lister os ubemærket ud i køkkenet. Stue og køkken er i et og hans værelse er lige ved siden af, så han kan hele tiden og høre os.
Og, er det en masse tryghed han har brug for, så er vi selvfølgelig mere end villige til at give ham det - vi har altid gjort meget ud af at være sammen med ham og lege og hygge. Vi har altid tænkt, at en god ting ikke kommer skidt igen, men har vi istedet forvænt ham ?
Omvendt, vil vi jo heller ikke gøre ham en bjørnetjeneste. Det, at de kan lege selv og kravle væk fra mor og far ser jeg som et selvstændigheds- og sundhedstegn og mener, at det er utrolig vigtigt i Olivers udvikling.
Men, hvordan lærer og hjælper vi ham til at lege selv? Jeg kan ikke bare ignorere ham, når han står og hiver i mine bukseben og græder, og det vil jeg selvfølgelig heller ikke, for det må jo være fordi han søger noget.
I weekenden havde vi besøg af 3 drenge på hans alder, og de var alle 3 rundt i hele huset og fuldt optaget af alt legetøjet - det var det, der igen fik mig til at tænke på, om vi måske griber tingene forkert an?
Hvordan kan vi bedst hjælpe Oliver?
Med venlig hilsen
Anne Mette