Svar: Min søn på knap 8 mdr. sover dårligt om natten
1. december 2003
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg skal prøve at hjælpe:o)
Din søn vågner fordi han har fået den vane, at hver gang han pipper, så får han sutten i munden. En sut er en god trøst for mange børn og er god at bruge, når barnet skal finde ro til at sove. Men en sut kan også blive en belastning, hvis man skal op og give sut flere gange i timen, hver nat, fordi barnet taber den.
Du kan prøve at trække en stofble igennem sutten. Derved er der noget der støtter den og den er også nemmere for din søn selv at finde den, når han blive lidt ældre.
Det næste er så at du får ændret denne vane. Der er kun én til det og det er dig (eller far). Det kan godt blive et par lange nætter, men hvis du skriver nat-dagbog, så vil du højst sandsynligt kunne se fremskridt allerede efter tre nætter. I stedet for at give ham sutten, kan du måske stryge ham over håret eller tilbyde ham lidt vand og hjælpe ham med at skifte stilling, selv om han er så stor at han kan klare det selv.
Derudover er det vigtigt at nedsætte reaktionstiden. Det kan ikke nytte noget, at du ligger med et ben ude af sengen og en sut i hånden hele natten, parat når han gir sig. Afvent og se hvad der sker.
Når jeg læser dit brev får jeg indtryk af at han ligger i eget værelse. Det er godt, da der ofte er en tendens til at vække hinanden og reagere på små lyde. Det kan godt være en god idé at bruge ørepropper i en periode. Din søn skal nok trænge igennem, hvis han mener det, men du kan måske undgå at reagere før det er absolut nødvendigt.
Håber ovenstående kan bruges
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske