Svar: Maveproblemer og sover derfor ikke
23. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Christina
Jeg kan godt forstå at det er hårdt, når din lille pige er vågen det meste af aftenen - det er mange timer at være på, når man ikke er mere end 8 uger gammel.
Min første tanke er at du må forsøge at fylde lidt mere mad på hende i løbet af dagtimerne, så det ikke er om aftenen at hun ligger ved brystet hele tiden, men ligesom får det fordelt lidt ud over dagen. Samtidig kan det at die hyppigt også være et udtryk for at hun ønsker mælkemængden sat op, og det for kan det være en rigtig god idé at du forsøge at få hende til at die hyppigere - også i løbet af dagen. Din mælkemængde vil så sandsynligvis øges i løbet af 1½-2 døgn.
Du skal også overveje om hendes maveuro kan hænge sammen med at hun dier kortvarigt - lidt fra hver side. Hvis hun får lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så får hun måske lidt for meget af den mere vandholdige mælk og det kan godt give mere uro i maven. Prøv derfor at lade hende die så længe som muligt fra en side, før du tilbyder den anden side.
Prøv f.eks. at tilbyde den ene side - lad hende die 25-30 (kun vejledning, man bør ikke sætte tid på amning) minutter der, skift hende og tilbyd den modsatte side. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun stoppede sidst og kører samme rutine. Die - skifting - die modsatte side. På den måde får du også stimuleret begge bryster ved hver amning.
Det er naturligt at hun dier hyppigt om aftenen, da det er en måde at fylde sig op til natten på. Men nogle gange kan det måske også være et tryghedsbehov, eller bare et suttebehov, hvor der ikke er behov for mælk. Her kan du også prøve at lære hende at tage en sut. Lad hende ligge hos far, da han ikke lugter af mælk og derfor vil hun måske bedre kunne finde roen hos ham.
Hvis hun er rigtig godt i trivsel og tager fint på, så kan du også forsøge med lidt kogt vand med sukker. Ganske lidt, men sukker virker smertestillende og det kogte vand skal tarmene ikke arbejde helt så meget med at nedbryde, så det kan også give lidt ro, hvis hun er meget ked af det. Hun skal dog ikke have for meget kogt vand - for der er ingen næring, så måske 25 ml.
Så er det også en rigtig god idé at svøbe hende, så hun føler sig pakket og tryg. Og det er også en rigtig god idé at I ikke forsøger med alverdens ting for at få hende rolig.
Når man er 8 uger gammel, så får man rigtig mange stimuli og har svært ved selv at lukke lyde ude. Det er derfor vigtigt at man som forældre prøver at skærme barnet. At hjælpe det med at holde stimuli ude.
I frustrationen over at barnet græder, så prøver man ofte 117 forskellige ting, op til mor, over til far, brystet, skiftes, ned at ligge, prøve med en rangle, op til mor igen osv. Naturligvis i den bedste mening, men det eneste man gør er at tilføre endnu flere stimuli. Derfor er det en god idé at man i stedet prøver at gøre ganske få ting og så forsøger at skabe et lille ritual omkring barnet.
Det kan være bryst, skiftning, bryst, ligge i liften - vugge blidt, gå ind i afsides lokale, putte med sut/sutteklud. Stille og rolige ting og gøre det samme aften efter aften, så jeres lille pige stille og roligt finder tryghed ved det. Når noget bliver genkendeligt, bliver det også mere trygt.
Nogle forældre har glæde af zoneterapi, andre oplever ikke effekt af dette. Og med hensyn til om det er usædvanligt at hun sover hele natten - så tror jeg det hænger sammen med at hun er vågen og grædende om aftenen - hun falder jo helt omkuld af træthed - så det er forståeligt nok:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske