Svar: Tandbørstning - 4 år
24. oktober 2006
Alder:
4 år
Hej med dig
Jeg synes du har fuldstændig ret i at det ikke er rimeligt at du skal holde en pige på 4 år, fordi hun skal have børstet tænder. Når man er 4 år, så er man så gammel, at man godt kan begynde at sætte ord på sine tanker og følelser og I kan indgå små aftaler og det synes jeg du skal gøre.
Der er ikke nogen tvivl om at det med tandbørstningen må være en reaktion på at hun skal være storesøster. Hun kan godt fornemme at du ikke længere har samme overskud, maven fylder - hun har ikke længere samme plads på skødet, du kan ikke sidde på gulvet, du bærer ikke rundt på hende og i det hele taget er hverdagen ændret i forhold til tidligere. Ved at nægte tandbørstning, så er hun sikker på at få din fulde opmærksomhed og det vil hun naturligvis rigtig gerne have.
Det er fint at tænke alternativt nogle gange og det er udmærket at du har førsøgt legen med at lege hund. Jeg tænker dog, at du måske skulle prøve at tale lidt mere til hendes fornuft og prøve at lytte til, hvorfor hun ikke vil have børstet tænder.
Hun kan jo nok ikke forventes at sige at hun synes det hele er dumt pga den voksende mave og du kan ikke forvente at hun er i stand til at kæde disse ting sammen. Men hun vil måske fortælle dig at det gør ondt, at hun selv vil gøre det og at du ikke skal bestemme eller lignende. Derfor tænker jeg at I må kunne indgå en aftale om at du børster om aftenen inde hun skal i seng og hun selv børster tænder om morgenen. Hvis du har børstet tænderne om aftenen, så må man gå ud fra at de er rimeligt rene om morgenen - så et sådant kompromis kunne godt være en løsning for jer.
Du må også godt fortælle hende at du er så glad for at du har sådan en stor dejlig pige, og hvor meget du holder af hende. Fortæl hende også at selvom der kommer en lille ny, så vil du jo altid elske hende og hun vil altid være noget helt særligt. I starten kan den lille jo slet ingen ting og så er det særlig godt at du har hende osv. Jeg tror du skal prøve at fortælle hende hvor betydningsfuld hun er, fordi jeg tænker at hendes reaktion hænger sammen med den voksende mave og de forhindringer den allerede giver.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske