Svar: Angående vælling
24. oktober 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Louise
Vælling er som modermælkserstatning noget som hører til under 1 års alderen. Det anbefales også at man således stopper med sutteflaske omkring 1 års alderen.
Fra 1 års alderen kan børn spise og drikke fuldstændig som den øvrige familie og hvis man spiser normalt sundt og varieret, så får de de vitaminer og mineraler de har behov for. Man kan så evt. supplere dem med en multi-vitamintablet - gerne knækket i kvarte så de ikke får den i den gale hals. Børn over 1 år har således normalt ikke behov for de ekstra vitaminer, mineraler osv. der er i vælling/modermælkserstatning.
Børn over 1 år bør tilbydes letmælk med mindre de er meget spinkle og tynde. Og først efter 3 år anbefales de magre produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Håber dette hjælper jer lidt videre:o) Knus til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske