Svar: Mad og pludren 8 måneder
24. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Signes mor
Sundhedsstyrelsen anbefaler sødmælk til børn under 1 år og først herefter letmælk. Din datter er kun 8 mdr. og jeg synes derfor hun skal have sødmælk. Det handler hovedsageligt om fedtindhold og proteiner og hvorvidt det vil skade din datter at få letmælk i stedet for sødmælk, kan jeg desværre ikke udtale mig om. Men der er naturligvis en grund til at sundhedsstyrelsen anbefaler sødmælk.
Det er rigtig fint at du fortsætter amning lidt endnu og stille og roligt trapper ned. Fra 9 mdr´s alderen kan du begynde at give lidt mere komælk og komælksprodukter og dermed er der f.eks. mulighed for at den ene amning kan blive erstattet med f.eks. en portion tykmælk eller lignende.
At tidspunktet for start med rugbrød skulle hænge sammen med børns evne til at tale i stavelser har jeg aldrig hørt før, men det kan godt være at det passer fint overens mange gange. Jeg tænker dog at der bestemt også er undtagelser og det lyder helt relevant at du forsøger med lidt rugbrødshapsere, da din datter spiser godt af anden mad.
De fleste børn er mellem 8-9 mdr´s alderen rigtigt gode til at tygge og vil det her rigtigt gerne. Det betyder at du også kan begynde at give din datter lidt ris, pastaskruer og kogte grøntsager som ærter og majs. Det er samtidig med til at øve pincetgrebet, at tilbyde mad i små stykker. Det må altså komme lidt an på en prøve, hvor god din datter er til at tygge og så skal du naturligvis i begyndelsen koge pasta og grøntsager ekstra godt mørt.
De fleste børn begynder at pludre i stavelser omkring 8 mdr´s alderen. Altså sige f.eks. ma-ma eller da-da. Det er også normalt at børn som din datter skriger meget højt, nogle gange så høje toner at de selv bliver forskrækkede over det. Derudover bør din datter også øve de lidt dybere toner - svælg lyde, hvor hun mere brummer. Det er måske det du beskriver som ffft-lyde.
Fortsat held og lykke med det hele og dejligt at høre at indkøringen tilsyneladende forløber fint:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske