Brev:
Falde i søvn selv? - 5 mdr.
25. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Falde i søvn selv? - 5 mdr.
Kære Helen
Vores datter (nu 5 måneder) sover stadig kun kort tid om dagen, men vi arbejder fortsat på at lære hende, at det er godt at sove videre, hvis hun vågner uden at være udsovet.
Mit spørgsmål går nu på, hvordan vi lærer hende selv at falde i søvn, når hun skal sove om dagen.
Om aftenen er hun nu begyndt at falde i søvn selv, når vi lægger hende i seng. Aftenen (fra omkring kl. 17 til kl. 20) omfatter aftensmad (mos), derefter nattøj på, herefter ligger hun og underholder sig selv på sit legetæppe. Til sidst en supplerende flaske og bryst, hvorefter hun får godnatsang i sin seng. Hun er glad, men træt, når vi går fra hende, og hun falder i søvn i løbet af 15 minutters tid.
Men om dagen er det som om, at hun ikke rigtig vil acceptere, at hun allerede skal sove, selvom hun tydeligvis er pylret og ikke rigtig tilfreds med noget som helst. Hun begynder normalt at vise træthedstegn (pylret + gab) efter 1½ time, hvilket jeg synes er lidt hurtigt hendes alder taget i betragtning, men det skyldes måske, at hun ikke sover så længe af gangen?
Jeg har forsøgt at gøre som om aftenen - dvs. tilbyde hende bryst, så hun bliver lagt til at sove mæt og veltilpas, men det gider hun ikke. Når jeg så lægger hende ned i sengen, begynder hun straks at græde. Det betyder så, at jeg må vugge hende i søvn på min arm. Hun er ved at være tung, så jeg synes det er hårdt. Desuden finder jeg det meget frustrerende, at hun græder og protesterer voldsomt, når jeg vugger hende i søvn. Jeg synes jo, at det burde være rart at blive vugget i søvn på mors arm! Og det føles som om, at jeg tvinger hende til noget, hun absolut ikke har lyst til.
Men hvis hun er træt, er det vel i orden, at jeg hjælper hende med at falde i søvn? Er det normalt, at børn græder, når de skal sove? Og har du nogen ideer til, hvordan jeg lærer min datter at falde i søvn selv, når hun skal sove om dagen?
Hvad angår min datters tendens til meget korte lure, kan du så sige noget om, hvorvidt et sådan mønster normalt fortsætter, eller er der håb forude, fx når hun engang skal til at sove færre lure om dagen? Det ville da være rart at kunne se frem til, at min datter måske på det tidspunkt finder at tage en god lang lur, hvorefter hun vågner veludhvilet og klar til at udforske verden. For nu vågner hun ofte pylret, og hun gnider øjne kort tid efter, hun er kommet op. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det kan gå ud over hendes udvikling/vækst, at hun ikke får sovet det, hun har behov for?
De bedste hilsner og tak for en god brevkasse fra,
Elisa