Svar: Falde i søvn selv? - 5 mdr.
25. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Elisa
Hvor er det dejligt at høre at det går så fint at putte din lille pige om aftenen. Det er en rigtig fin måde I gør det på og jeg synes faktisk det er rigtig flot at hun kan finde ud af dette, både i forhold til hendes alder, men også i forhold til at det er om aftenen, hvor børn netop nogle gange har sværere ved det. Så det er super godt og bibehold endelig de gode vaner.
Med hensyn til om dagen, så er det faktisk sådan at nogle børn protesterer mod at blive holdt om. Nogle gange er det den eneste måde at få dem til at sove på, og så er man jo nødt til at vugge og gå rundt. Men andre gange, så kunne man måske ligeså godt lægge barnet ned i f.eks. barnevogn og så vugge vognen i stedet for at skulle bære rundt på barnet. Det bliver jo tungt i længden.
Gråden er der jo et eller andet sted alligevel og du har fuldstændig ret i at nogle børn græder lidt, når de skal sove. Det er for mange børn rigtig svært at give slip og hengive sig til søvnen. De vil så gerne følge med og det er jo kun godt at du udvikler sig og interesserer sig for omverdenen og suger til sig, men det betyder måske at de også har det lidt sådan, at de helst ikke vil gå glip af noget. Når vi så putter dem, så bliver de lidt kede af det.
Det plejer dog hurtigt at gå over, og man skal naturligvis skelne gråden lidt fra hinanden. Hos jer lyder gråden dog ikke som utryghed eller angst, men mere som om jeres datter synes det er lidt svært at sige fra og ikke kunne få lov til at følge med.
Jeg tror det er meget vigtigt at man i jeres situation forsøger at acceptere at sådan er det og bevarer roen. Jo mere rolig du virker, jo mere smitter din ro af på hende og jo mere vil hun kunne acceptere at skulle sove.
Nogle gange kan det hjælpe både dig og hende, hvis du snakker lidt højt og måske på den måde får sat lidt ord på det du tænker. "Jeg ved godt du er smaddder glad for at følge med i verden, men du er også bare så træt og nu skal du sove" osv. Stille, rolig, monotom stemme og en beslutning om at nu er det sådan. Det kan hjælpe jer begge.
Sørg for at dynen eller madrassen i vognen ikke er for kold. Sørg for at din datter er mæt og ligger lunt og godt pakket og prøv så at lægge hende på det tidspunkt, hvor du normalt ville trave med hende op og ned af gulvet. Tril hende så lidt i barnevognen i stedet eller læg dine hænder på hende så de ligger lidt fast på hendes lille krop og prøv så at vugge hende stille med dine hænder.
Hvis din datter lærer at sove i barnevognen, så hjælper det også på at du forholdsvis hurtigt kan nå ud og holde hende sovende, hvis hun efter kort tid viser tegn til at vågne igen. Når du ved at det er tiden, så lige ud og vugge igen eller en beroligende hånd på kroppen.
Når din datter bliver omkring 6 mdr gammel, så vil hun være i stand til at spise større mængder skemad og vil sandsynligvis kunne spise 3 gange dagligt. Derudover vil hun de fleste dage kunne nøjes med at sove 2 gange dagligt og der sker således en ændring. Samtidig vil skemaden og de lidt mere faste lure kunne hjælpe dig til en plan for dagen, og det betyder også at du vil kunne gå lidt mere ud fra klokken og på den måde skabe lidt rutine.
Jeg tror bestemt ikke at din datter søvnmønster påvirker hendes vækst. Jeg tænker også at der kan være en sammenhæng imellem hendes korte lure og pylren, træthedstegn og du har ret i at det ikke er længe at være vågen, hvis hun viser træthedstegn dagen igennem efter kun 1½ time. Jeg synes derfor også du skal passe på ikke at putte hende alt for hurtigt, men prøve at aktivere hende og holde hende lidt igang og så først putte hende, når du er sikker på at hun virkelig er træt.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske