Brev:
Søvnproblemer 16 måneder
25. oktober 2006
Alder:
16 mdr.
Søvnproblemer 16 måneder
Hejsa
Jeg har en søn på 16 måneder, som er en glad og god dreng.
Han er stort set en nem dreng, MEN har dog altid haft lidt problemer, med det at sove om natten. Jeg tror det kan tælles på én hånd de gange han har sovet igennem en hel nat og det er virkelig ved at slidde min mand og jeg op.
Vores dreng bliver puttet omkring kl 19, vi synger en godnat sang og bliver siddende hos ham indtil han sover. Det tager som regel ikke længere end 10 minutter. Vi har prøvet at gå fra ham inden han sover, men så rejser han sig op og græder helt vildt. Så da det ikke tager langt tid inden han sover, har vi valgt at blive hos ham.
Men han har igennem længere tid vågnet hver nat omkring midnat, for så at være vågen i nogle timer. Én af os går ind til ham, enten tager vi ham med ind i vores seng med det samme, ellers prøver vi at putte ham igen og siger godnat. Han ligner en der sover, men så snart vi går ud af døren, rejser han sig op og begynder at græde. Dette kan vi så gøre rigtig mange gange. Det ender altid med at vi tager ham med ind i vores seng.
Nogen gange ligger han sig så til at sove videre, MEN for det meste ligger han og roder rundt i sengen, kravler op på os, vender og drejer sig. Han kan ikke finde ro til at sove videre og det kan vi heller ikke. Han kan være vågen i alt fra 1 time til 3 timer. Vi lægger ham ned, putter ham og siger at nu skal han sove, men intet hjælper.
Nogen gange ender det med at vi må op midt om natten og varme lidt mælk til ham, hvis ikke han til sidst falder i søvn af sig selv.
Da jeg har aften-arbejde, behøver vi ikke at stå tidligt op om morgenen, så han får nok det søvn han har behov for, men overhovedet ikke sammenhængende søvn. Jeg vil hellere stå tidligt op med ham, end at skulle være vågen flere timer om natten.
Han går i vuggestue til dagligt, hvor han sover middagslur, som regel 1,5 - 2 timer. Dette synes jeg ikke er for meget, når han ikke er ældre.
Jeg synes han spiser fint af aftensmaden og får også tilbudt 200 ml mælk inden sengetid, så jeg kan ikke tro han vågner p.g.a. sult.
Jeg aner virkelig ikke hvad vi snart skal prøve. Det ender altid med at min mand og jeg bliver sure på hinanden p.g.a. træthed og at blive holdt vågen hver nat.
Jeg ved ikke om vi skal prøve at lade ham blive i sin egen seng, dog så med en masse gråd, eller hvad?
Alle fortæller mig at han nok skal lære at sove bedre, men jeg er snart så træt af at vente.
Håber du har et godt råd!
Med venlig hilsen
Christina