Svar: Søvnproblemer 16 måneder
25. oktober 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Christina
Det er meget almindeligt at børn i 12-18 mdr´s alderen begynder at drømme mere end tidligere og dermed godt kan finde på at vågne om natten pga drømme. Spørgsmålet er derfor om jeres drengs urolige søvn kan hænge sammen med drømme?
Hvis det er tilfældet, så kan man umiddelbart gøre to ting. Enten lade ham være, trække tiden lidt og se om han så selv kommer videre i søvnen og i næste søvnfase eller man kan prøve at reagere så hurtigt, at barnet ikke når at vågne for meget, men i tid nok til at få ham til at sove videre igen.
Derudover må man også se på hans søvnbehov generelt. Og her lyder det som om jeres dreng sover meget passende i løbet af dagen. Det kan dog godt spille ind, hvis han sover forholdsvis længe om morgenen og således måske vender lidt rundt på nat og dag? Prøv derfor om det vil gøre en ændring, hvis I har et par sammenhængende dage, hvor du ikke har aftenvagt, men kan prøve at stå tidligere op, sove en fast lur på fast tidspunkt til middag og så se om han så sover bedre om natten.
Hvis jeres dreng virker utryg og bange og I tænker at det er derfor han vågner, så er det naturligvis en god idé at lade ham komme ind til jer. Det er rigtig fint at I praktiserer dette. Men måske vil det være bedre for jer alle, hvis han i stedet for at ligge i dobbeltsengen, kan ligge på en madras på gulvet. Så kan han få en beroligende hånd, hvis han vågner og er urolig, han får trygheden ved at være hos jer, men han ligger ikke og myrer rundt i sengen og derved får I måske alle en lidt bedre søvn.
Hvis han søger underholdning, så prøv at få ham stimuleret ekstra i løbet af dagen. Lad ham bruge sin krop så han oplever fysisk træthed - tag ham f.eks. en tur med i svømmehallen, dans med ham til musik, lad ham kravle rundt på jer. Når man har bevæget sig fysisk, så bliver kroppen træt på en anden måde. Det er godt at han er i vuggestue, det gør ham sikkert også træt, så det er en balance. Han er jo en dreng, så han har sikkert også noget krudt der skal brændes af:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske