Brev:
Overgang fra amning til modermælkserstatning
25. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Overgang fra amning til modermælkserstatning
Hej Helen
Af flere årsager, bla. operation for læbespalte på min datter, er jeg blevet nødt til hurtigt at stoppe med amning og gå over til MME. Efter operationen har hun nemlig ikke villet spise ved mig, trods flere og ihærdige forsøg, der ofte har endt i gråd i timer, så vi begge havde det skidt og spisningen pludselig ikke var hyggelig, men blot et nødvendigt onde.
Jeg har i en periode malket ud og givet hende på flaske, hvis hun ikke hurtigt ville spise ved mig, men det er stressende og den tid jeg skulle hygge og lege med hende, er nu blevet et spørgsmål om at få malket ud og sikre næste måltid. Og langsomt synes min mælkeproduktion at blive mindre og mindre i takt med at min frustration bare blev større over, at vi sådan skulle kæmpe for at fortsætte amningen.
Desuden er det faktisk blevet meget lettere at putte hende efter at hun har fået flaske (med min mælk eller MME) fordi hun, når hun er ved at være mæt blunder og kan tilbydes sutten som erstatning og derefter let puttes. Det har aldrig været muligt at få hende til at sove ved mit bryst, hvilket har gjort putning til ture med gråd. Så alt i alt vinder jeg mere ved at stoppe.
Jeg har dog et par spørgsmål i forbindelse med overgangen.
Hvordan undgår jeg at hun nu får forstoppelse, altså sikre at hun har afføring en gang dagligt? Hun har tidligere døjet med ondt i maven, hvis hun ikke havde afførring mindst hver anden dag. Jeg har hørt noget om syrnet MME, men hvor meget eller hvor lidt skal hun have af dette?
Hvor ofte kan jeg malke ud for at mindske brystspændinger og samtidig stoppe min mælkeproduktion? Jeg forsøget at tage "trykket" morgen og aften. Hvor længe går der inden mælkeproduktionen er stoppet?
Efter overgangen til mme synes jeg hun er begyndt at spise mere og måske også lidt oftere end ved amning, er dette normalt?