Svar: Overgang fra amning til modermælkserstatning
25. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og for din fine beskrivelse af, hvor hårdt det netop kan være at skulle få en amning til at fungere, malke ud, stimulere til mælk, give flaske osv. - det er netop helt som du skriver rigtig svært og det er problematisk, når alt det tekniske med udmalkning osv. pludselig fylder meget mere i hverdagen end det, som det egentlig drejer sig om, nemlig at være sammen med sin lille pige, på en rar måde.
Så jeg vil bare sige, at jeg helt forstår din beslutning og du skal bestemt ikke gå og føle dig som en dårlig mor fordi du ikke ammer. Jeg synes du har valgt rigtigt. Bare så du ved det og knus herfra.
Det er ikke altid at forstoppelse kan undgås og det sker nogle gange at børn får forstoppelse, når de får modermælkserstatning.
Man kan forsøge med forskellige typer erstatning. Der er 3 store producenter af almindelig modermælkserstatning i Danmark. Det er Hipp, Beauvais og Nestlé. Ernæringsmæssigt er de alle lige gode og kravene til dem er de samme og de opfylder alle de samme betingelser.
Det er Beauvais som fremstiller den syrnede erstatning, som du refererer til - den hedder grøn allomin eller syrnet allomin. Den kan gives fra fødslen og er identisk med Allomin 1 bortset fra syrningen, som er tilsat citronsyre, der ifølge Beauvais får proteinet til at fælde ud og lette optagelsen i barnets tarm. Den kan gives helt eller delvist og kan således bruges så man giver den som enkelte flasker. Nogle forældre bruger den også som "½ af hver". Den anbefales til børn med træge maver.
Nestlè laver den erstatning som hedder Nan H.A. 1. De har netop ændret sammensætningen i deres erstatning, så den nu indeholder langkædede flerumættede festsyrer. Dette er ifølge Nestlé for at efterligne brystmælken mest muligt. Den anbefales til børn med uspecifikke mavesmerter og forstoppelse, hvor amning ikke er mulig.
Hipp producerer økologiske produkter og det er de meget kendt for. Hipp laver en del børnemad, men har også modermælkserstatninger. Både en som anbefales fra fødslen og en tilskudsblanding fra 4 måneder.
Når du vælger erstatning, så må du vælge ud fra, hvad der tiltaler dig mest. Og det kan være nødvendigt at prøve sig lidt frem. Nogle gange så kan forstoppelse dog ikke undgås og så må man give laktulose, som er et afføringsmiddel du køber i håndkøb på apoteket. Men det tager vi, hvis det bliver aktuelt.
Med hensyn til udmalkning, så læser jeg dit brev som at du kun malker ud 2 gange dagligt nu? Hvis det er korrekt, så tænker jeg at du må prøve at gå ned til en gang dagligt og så kan blive nødt til at tage en ekstra gang, hvis brystet virker meget spændt og fyldt. Så kan du prøve at springe over så du malker ud efter 1½ døgn, så måske efter 2 dage og så stopper mælken sandsynligvis.
Du kan dog også få nogle piller hos lægen som vil stoppe din mælkeproduktion helt.
Med hensyn til din datters øgede appetit, så tænker jeg at du jo nu ved helt præcist hvor meget hun får. Det ved man jo aldrig helt, når man ammer. Samtidig bliver hun jo også større så derfor har hun også behov for hele tiden at sætte mængden lidt op. De fleste børn har netop omkring 3 mdr´s alderen et appetitspring, hvor de har behov for lidt ekstra mad, så det lyder helt naturligt, det du fortæller.
Håber ovenstående giver dig lidt mere overblik. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske