Svar: Vores dreng sover dårligt
25. oktober 2006
Alder:
10 mdr.
Kære lidt trætte forældre
Det lyder som en rigtig dejlig og energisk dreng I har fået jer der. Han er godt igang med at udvikle sig i en sund og helt naturlig retning, men jeg kan godt forstå at I er ved at være trætte og mangler nattesøvn. Det er jo heller ikke kun jer, der har brug for en sammenhængende søvn, det har jeres lille dreng så bestemt også.
Jeg vil besvare jeres spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Med hensyn til at sove i barnevogn, så tænker jeg at det nogle gange hjælper at lade barnet starte med at sidde op. Når man er 10 mdr gammel, så er man rigtig nysgerrig og vil gerne følge med i al ting. At blive lagt ned i en vogn under en kaleche er derfor ofte ikke særlig sjovt. Derfor hjælper det nogle gange at starte med at lade ham sidde op i vognen og så lægge ham ned, når han bliver træt.
Det er en god idé at have en fast tur med barnevogn i løbet af dagen og det er netop når I begynder på denne faste gåtur, at jeres dreng, så skal starte med at sidde og opleve. Når I så ser at han begynder at "hænge lidt med hovedet" og virker træt, så prøv at lægge ham. Han oplever så både at få lov til at se og oplever så samtidig også at blive lagt ned og sove i sin vogn. På den måde vil han på sigt, sandsynligvis acceptere at sove i sin vogn.
Det kræver sandsynligvis en gåtur, hvis du bare lader ham sidde, så gider han det ikke:o) Der sker ikke nok.
Med hensyn til at komme ind til jer tidlig morgen, så synes jeg det er noget børn skal have lov til. Også større børn, kommer ofte trissende med deres pude under armen og putter sig ind til forældrene hen på morgenstunden. Det er efter min mening kun hyggeligt og det giver tryghed og ro før børn at vide, at de kan komme, hvis de vågner og f.eks. har haft en uhyggelig drøm.
At jeres dreng rejer sig gentagne gange om aftenen efter sin putteflaske, tænker jeg hænder sammen med at han nu har lært det. Han hiver sig op alle steder, hvor han kan komme af sted med det. Det bedste I kan gøre er at holde fast i at han skal sove og ikke invitere til underholdning. Bare putte ham igen. Sandsynligvis bliver han også på et tidspunkt træt af at stå op og vil nok lægge sig selv ned igen.
Hold jer i nærheden og fortæl ham ude fra med ord, at han sagtens kan lægge sig til at sove og skal lægge sig ned. Han er så stor nu at han forstår rigtig meget af det I siger og derfor kan I godt opfordre ham med ord og ikke hele tiden gå ind og lægge ham ned fysisk.
Nogle gange hjælper det at sidde lidt hos barnet, andre gange er det bedre at gå til og fra. Her må I prøve jer frem.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en enkelt lidt længere lur i løbet af dagen. Men der er jo aldrig regler uden undtagelse, så I kan da forsøge om det vil gøre en ændring. Jeg tror dog ikke det handler om det, men mere om den motoriske udvikling han er i gang med. Et eller andet sted, så handler det måske også om at prøve lidt grænser og se, hvad der sker, hvis han ikke gør som forventes?
Hans madindtag ser fint ud og umiddelbart skal du ikke være bange for at han ikke får mælk nok. Han bør fortsat få sødmælk så længe han er under 1 år, men efter 1 års alderen kan han få letmælk. Stille og roligt skal hans samlede indtag ned på 500ml, som er den mængde mælk han skal have efter 1 års alderen.
Med hensyn til at tygge, så tror jeg altså at jeres dreng spiller jer et puds. Når han godt kan lide at putte tvebakker og lignende i munden, så har han jo umiddelbart ikke problemer med at have noget i munden, så måske han bare synes det er dejligt at I madder ham. Jeg tænker derfor at vejen frem er, at I så vidt muligt forsøger at servere familiemad og lader ham selv gå igang med at spise. I skal ikke fokusere på ham eller give ham speciel meget opmærksomhed, men når I sidder sammen ved bordet, så serverer I en tallerken med forskelligt på til ham og lader ham gå igang. Imens sidder I andre så og konverserer over bordet om de ting I nu har oplevet.
Lad ham spise med en gaffel og lad ham spise med fingrene. Det kan han sagtens med den alder han har.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske