Brev:
Nattesøvn - 6 mdr.
25. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Nattesøvn - 6 mdr.
Kære Helen
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan det er bedst at komme gennem nætterne. Tobias vil helst ammes hver 2-3 time, hvis han selv skal bestemme, men det skal han vist ikke længere? Han er 6 1/2 måned nu og stortrives.
Han spiser grød/mos 3 gange om dagen og jeg ammer ham efter måltiderne. Jeg kunne godt tænke mig at få noget mere søvn og i det hele taget føle, at jeg har lidt mere styr på, hvordan nætterne forløber.
For nogle dage siden besluttede vi, at vi ville forsøge at trække tiden mellem amningerne om natten, det betyder selvfølgelig at vi får mindre søvn, fordi jeg ikke bare tager ham op i sengen og ammer ham i søvn igen. Han vågner ret ofte, og sover meget sjældent mere end 2 timer i stræk.
Når han vågner, forsøger vi nu med sutten, eller med at vende ham om på siden, eller ae ham og sige "ssshhhhh" og altså så vidt muligt ikke at tage ham op. Men nogle gange hjælper det ikke og han skal op på armen og vugges i søvn. De sidste to nætter har jeg kun ammet ham to gange, hvad jeg synes er en succes i den henseende. Men jeg er i tvivl om, hvordan vi bedst få en roligere nattesøvn.
Der findes jo forskellige bøger om at lære børn at sove igennem. Vil du anbefale nogle af dem og hvad er din holdning til at give ham "en kold tyrker", altså lade ham græde sig i søvn, sådan som nogle bøger beskriver det? Vi vil gerne være lidt mere konsekvente i det vi gør, og få en følelse af at vi bestemmer lidt mere. Er det realistisk og hvordan gør vi det bedst?
Er det for eksempel godt at beslutte sig for at han kun kommer op af sin seng (for at blive ammet) to gange per nat, og så må vi tage det gråd og tænders gnidsel der følger med? Og har du nogle ideer til hvordan vi kan hjælpe ham til at sove lidt længere af gangen? Må han egentlig gerne sove på siden og maven nu? Han kan godt vende sig, når han er vågen i hvert fald.
Jeg har en fornemmelse af, at vi ligeså godt før som siden kan vende os til, at det er os som forældre, der skal bestemme hvordan tingene skal foregå, og at vi skal være enige og have en plan, som vi følger. Lyder det rigtigt?
Knus fra Stine