Svar: Nattesøvn - 6 mdr.
25. oktober 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Rent ernæringsmæssigt har Tobias ikke længere behov for mælk om natten. Han kan dog godt have behov for trygheden og behov for hjælp til at finde ro, men mælk behøver han ikke.
Nat er for mig tidsrummet mellem kl. 24-06. Med den alder han har, så burde han kunne sove 6 timer uden mad. Nu ved jeg ikke helt, hvordan dagene går hos jer, men du skriver at du ammer efter hvert skemåltid, som ligger 3 gange dagligt - men du ammer vel mere end 3 gange om dagen? Ellers er det derfor han viser behov for mælk om natten.
Jeg vil foreslå dig at du ammer om aftenen, når han puttes og så ammer igen sen aften, inden du går i seng. Jeg kan huske at du tidligere har forsøgt med flaske uden held, tror du evt. han kunne finde ud af at tage en flaske i søvne? Så kunne du amme ham, når han skulle puttes om aftenen og så kunne enten du eller far give ham en flaske sen aften. Den kunne han så spise mere eller mindre i søvne (så accepterer han den måske bedre) og så kunne han sove på den indtil næste morgen:o).
Det er korrekt at der er mange holdninger til hvordan man bedst får børn til at sove. Der er især to bøger som bruges af børnefamilier. Den ene er "Sov igennem uden gråd" af Elizabeth Pantley og den anden er "Godnat og sov godt" af Eduard Estivill. Du finder dem begge i min bogguide.
Jeg mener af princip ikke at børn skal græde sig i søvn. Jeg mener at der er en grund til at børn græder og det skal man naturligvis reagere på. Men der er jo også forskel på børns gråd og nogle børn er lidt smågrædende lige inden de skal sove. Det er okay og helt normalt og her kan man bare være til stede og kærtegne dem blidt.
Der er også børn som græder fordi de er bange for at være alene og har brug for at vide at man er der for dem og disse børn skal man naturligvis sidde hos og betrygge dem i at det er okay og de kan roligt lægge sig til at sove.
Så er der også børn som tror de skal underholdes, hvis man sidder hos dem og her er man så nødt til at gå. Dog ikke langt væk og ikke længere tid end højst 3 minutter - så kommer man tilbage, putter igen, siger godnat og går. Altså viser at man er der, putter dem kærligt og fortæller at det er sengetid, går lidt, så de lærer ikke at skulle underholdes, men kommer tilbage så de ved at man er der og at de stadig trygt kan lægge sig til at sove.
Når man er 6½ måned gammel, så er man jo ikke udspekuleret eller tænker i baner om, hvordan man nu kan udnytte og drille sine forældre. Så når man græder, så er det fordi man er oprigtigt ked af det eller fordi man har et behov for en eller anden form for hjælp.
Det er dog udmærket at man som forældre er enige om, hvordan man putter barnet. Hvordan skal putteritualet være, hvad gør far og hvad gør mor, hvem tager over og hvornår. Det at have faste rutiner giver genkendelighed og genkendelighed er tryghed. Det er derfor i de faste rutiner og måden I griber tingene an på, at I skal være konsekvente.
Det er f.eks. en god idé at det er far som tager over om natten, da han ikke lugter af mælk og af gode grunde ikke kan amme. Han kan dog alt andet - tilbyde tryghed og ro, og måske en tår vand, hvis det drejer sig om tørst.
Når børn selv kan vende og dreje sig, så kan man ikke længere kræve at de vedbliver at sove på ryggen og så må det være sådan. Det kan godt tænkes at jeres dreng vil have lettere ved at falde i søvn, hvis han puttes på siden, så det må I gerne forsøge, så kan I lægge ham til at sove på ryggen, når I selv går i seng. Hvad han så gør i løbet af natten, kan I jo ikke være herre over.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske