Svar: Rugbrød, banan og mælk
25. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Signe
Det er fint at Lauras appetit varierer, jeg tænker at hun ikke umiddelbart er så sulten til frokost, da hun spiser godt om morgenen og jeg tror ikke hun er så udspekuleret at hun afventer amning i stedet for at spise.
Det bedste du kan gøre er derfor at tilbyde hende frokost samtidig med dig og lade hende få det samme som du selv spiser. Så I således spiser samme type brød. Rugbrød er fint, men du må også gerne give hende andet fiberholdigt brød. Du kan købe brød med 8% kostfibre selvom det er lysere brød, så hvis hun trænger til en pause med rugbrødssmagen, så kan du forsøge med dette.
Der er dog ikke umiddelbart grund til at købe flere forskellige slags brød, du må som udgangspunkt gå ud fra at hun kan spise det samme som dig.
Det er korrekt at børn kan få lidt hård mave af banan, det er dog ikke alle. Men banan kan virke lidt forstoppende og derfor kan det også være godt at give, hvis barnet en dag har lidt tynd mave.
I behøver ikke komme mælk i hendes aftensmad. Mælk kan hun drikke ved siden af. Det vil være godt, hvis hun fortsat får ekstra fedtstof i maden, det kan så evt. være i form af smørsovs eller fedt kan indgå i en anden form for sovs - som I andre også spiser.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske