Brev:
Kan ikke falde i søvn uden min tilstedeværelse
26. oktober 2006
Alder:
23 mdr.
Kan ikke falde i søvn uden min tilstedeværelse
Kære Helen
Efter at have læst en masse af dine svar, er det nu min tur til at søge rådgivning.
Min skønne lille Rasmus bliver to år i næste måned og er et livsstykke uden lige. Glad, mild og charmerende for det meste, men kan også vist kant og sige fra, når han mener, at det er nødvendigt.
For ca. to måneder siden fik han en juniorseng, som han selv kan kravle ud af. Han skal være storebror om et par måneder, så vi syntes ikke, at "sengeskiftet" skulle falde sammen med denne begivenhed. Det er imidlertid blevet en noget besværlig affære at få puttet den lille fyr om aftenen nu, og det har ellers altid været let. Det foregår gerne på følgende måde...
Far går på badeværelset med ham ca. kl. 19.30, hyggesnakker, børster tænder og får nattøj på. Derefter går de i køkkenet og henter et glas vand. Rasmus kysser far godnat, vinker, tager mig i hånden, og vi går ind på hans værelse og sætter os i sengen. Han beder om lidt at drikke, vi synger en sang eller to og så er det tid til at putte. Herfra tager seancen typisk 45-60 minutter, hvor Rasmus roder rundt, vil lege med ting og sager (hvilket han ikke får lov til, da det er sovetid), op at sidde, ned at ligge vand, ikke vand, sove, ikke sove, ae mors mave osv.
For et par uger siden foregik det under gråd og råben, og der skulle hele tiden være lidt lys ind af døren. Gråden har heldigvis fortaget sig, men det tager stadig lang tid, og det lykkes kun, hvis jeg ligger ved siden af ham i sengen, når han falder i søvn. Far kan ikke bruges. Han bliver skældt ud og slået, hvis han nærmer sig.
Han er simpelthen kommet ind i en vane med, at han ikke kan falde i søvn herhjemme uden min tilstedeværelse, og alligevel virker det som om, at min tilstedeværelse forlænger seancen, fordi han synes, han skal underholde mig. I vuggestuen er der ingen problemer med at få ham til at sove. Her går han bare hen i sin lille seng og sover.
Jeg håber, at du kan hjælpe med et par fif til, hvordan vi kommer ud af den dårlige vane. Det nærmer sig jo den tid, hvor jeg ikke bare lige kan stå til rådighed hele aftenen, så vi vil gerne gøre noget NU.
Venlig hilsen Mette