Svar: Kan ikke falde i søvn uden min tilstedeværelse
26. oktober 2006
Alder:
23 mdr.
Kære Mette
Der er nok ingen tvivl om at din lille dreng fornemmer at der er en lille ny på vej. Din mave er blevet større (du fortæller at han gerne vil ae maven), der er ikke længere så meget plads på dit skød og det er sandsynligvis lidt sværere for dig at bære rundt på ham og kravle rundt nede på gulvet sammen med ham.
Det at han mærker denne ændring kan godt gøre at han søger dig mere og derfor har mere behov for mor end for far. Det er således naturligt at han reagerer og det må du se som et sundhedstegn. Jeg tror det er vigtigt at du derfor giver ham lidt ekstra opmærksomhed, måske netop her inden den lille kommer.
Når det er sagt, så tænker jeg også at det vil være en rigtig god idé, hvis far har mulighed for at lave noget med ham og at de to får et fællesskab som de kan drage nytte af, når den lille kommer. Det at de to allerede inden fødslen får noget fast at gøre sammen, vil være rigtig godt. Det kan være at gå til noget eller bare at gøre det til en fast ting at gå i naturen, på legepladsen osv. Altså noget uden mor, som er far og søn - deres ting.
Med hensyn til søvn og det at falde i søvn selv, så lyder som om at jeres dreng har behov for trygheden og det at have jer nær sig, men samtidig har han svært ved at vide, at I faktisk mener at han skal sove, hvis I opholder jer forlænge hos ham. Derfor tænker jeg at der er 2 ting i kan forsøge.
Det ene er at være til stede i rummet eller lige ved siden af, hvor han kan se jer, men hvor I ikke er lige hos ham. Det kan være at I går rundt i rummet, lægger tøj på plads, rydder lidt op, at I tager strygetøj med op til værelset og står og stryger i nærheden - altså at I gør nogle praktiske ting i nærheden af ham. Så er I der, kan sige "Læg dig ned, nu skal du sove, nat-nat" eller hvad I nu plejer at sige, men I ligger ikke i sengen og I sidder ikke hos ham, I er bare i nærheden. På den måde lærer han at det ikke er underholdning, at I er der for ham, men at I mener at han rent faktisk skal sove.
Det andet er, at I putter ham og så går fra rummet. Dog for hele tiden at vende tilbage. I siger godnat og fortæller ham at I kommer lige om lidt, går, så vender I tilbage, putter ham igen, går igen. Hele tiden vende tilbage og ikke være væk i mere end højst 3 minutter. Hvis han er ulykkelig, så kan I være nødt til at komme lidt før og selv om han ikke græder, så kommer I alligevel tilbage. Det handler om at lære ham at han roligt kan lægge sig til at sove, for I er der og I kommer til ham, når han har brug for det og når I har lovet det. Men at han også godt kan ligge lidt alene og betrygge ham i at det er muligt, netop fordi I er der lige ved siden af.
Der er jo ingen tvivl om at han sagtens kan sove alene og når han først sover, så sover han godt. Han falder også godt i søvn i vuggestuen. Så jeg tænker at det handler om at få ham gjort tryg ved tanken om at mor er der, også selvom du ikke ligger i sengen eller sidder lige ved siden af ham. Jeg tænker derfor at det er en af ovenstående metoder du skal forsøge dig med.
Rigtig meget held og lykke både med jeres dreng og så den forestående fødsel:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske