Brev:
Grøntsager, hvor mange?
26. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Grøntsager, hvor mange?
Hej Helen,
Vores datter er nu 9 måneder gammel og stortrives.
Vi har et spørgsmål der går på, hvor meget frugt og grønt vores datter skal have om dagen?
Hun elsker ærter, majs og gulerod, hvilket hun ivrigt spiser med fingerne/ske/gaffel. Guleroden får hun både kogt og rå i råkostsalat evt. med revet æble i
.
Må hun få ærter og gulerod, hver dag (altså ca. ½ gulerod om dagen)? Det er nemlig de grønsager hun bedst kan lide.
Vi forsøger ellers at variere hendes kost så meget som muligt, men det kan godt være svært, at hun ofte afviser nye ting det være sig både fisk, kød og grøntsager. Har du nogle fif til, hvordan vi får hende til at spise noget af det nye mad, eller handler det, at vi skal blive ved med at være tålmodige og forsat præsentere hende for nye ting, selvom hun afviser det eller hva'?
Broccoli, squash, blomkål og meget andet får hun i kødboller og i grønsagspandekager. Hun vil ikke så gerne spise en buket broccoli eller blomkål, hun smage godt nok på dem, men de bliver spyttet ud igen. Hun vil ikke længere have grønsagsmos ej heller kartoffelmos, men spiser gerne en kogt kartoffel.
I det hele taget vil hun helst have det samme mad som os og helst selv spise uden alt for meget hjælp.... nok meget typisk for denne alder.
Vi trænger vist til nogle gode råd eller lidt opmuntring.
Med venlig hilsen
Camilla