Svar: Grøntsager, hvor mange?
26. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Hvor er det dejligt at høre om en lille pige, som bare er rigtig glad for at spise og som spiser grøntsager både i grøntsagsretter og som råkost. Din datter må meget gerne spise ½ gulerod om dagen og også gerne spise ærter og majs.
Med den alder hun har så er det mere vigtigt at tænke på, at hun bevarer sin lyst og sin nysgerrighed for at spise, mere end fokus på hvor meget der kommer ind af hver type grøntsag.
Det er helt rigtigt det I gør, med at tilbyde og lade hende få det I andre spiser og så må hun selv vælge til og fra på tallerkenen. Lad hende derfor fortsat få kød, fisk, grøntsager - den samme mad som I andre spiser - og lad hende smage. Jo mere hun smager på her inden hun bliver et år, jo bedre er det og jo mere forebygger i kræsenhed senere.
Det er rigtig fint at give hende mere og mere af jeres mad og det er helt okay at hun afviser grøntsagsmos og i stedet hellere vil have f.eks. en kartoffel.
Hvis I bliver urolige for hendes indtag, så kan I også overveje om hun kan få kød og grønt via f.eks. frokost eller mellemmåltider. Kylling kan gnaves som mellemmåltid, grøntsagsmos kan bruges som pålæg på brød.
Savner I inspiration, så findes der mange gode bøger om mad til børn og voksne. Men jeg tænker nu, at I er rigtig gode til det og allerede rigtig godt igang:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske