Brev:
Juniordyne, vinke og klappe 8½ mdr
26. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Juniordyne, vinke og klappe 8½ mdr
Hej Helen
Så er jeg tilbage med nogle flere spørgsmål :o)
Det går rigtig godt med min søn på 8½ mdr. Han spiser fint (4-5 måltider dagligt) og jeg ammer ham stadig (3 gange i døgnet). Han sover på sit eget værelse, uden problemer, og tit sover han helt igennem natten. Han klarede sig fint til BOEL prøven og tager fint på (vejer nu 9,5 kg og er 74 cm). Så mine spørgsmål drejer sig ikke om noget "alvorligt", for det går jo godt :o)
Først vil jeg lige høre, hvad man anbefaler omkring at bruge juniordyne? Jeg har hørt fra andre, at man godt må skifte nu fra babydyne til juniordyne. Jeg har så været ude og købe en, for han sparker tit dynen af sig om natten, og kommer så til at fryse. Men i dag har jeg så hørt, at man ikke må bruge juniordyne før børnene er fyldt 1 år, evt. pga. risiko for vuggedød, så hvad er rigtigt?
Og så lige et spørgsmål om motorik. Han kravler stadig ikke rigtigt, men kryber rundt på gulvet - med høj fart. Han følger efter os rundt i hele lejligheden, men altid liggende på maven. Han kommer dog mere og mere op i kravlestilling, hvor han rokker frem og tilbage. Og nu kan han også komme ned på maven fra siddende stilling, så det kommer nok snart.
Men jeg tænker i forhold til at vinke, klappe osv. hvornår bør de kunne det? Vi synger klappekage og vinker farvel til far hver morgen, men han kan stadig ikke gøre det selv. Han åbner dog hånden, når jeg klapper med ham, og synes det er sjovt når der lyder klask. Jeg synes bare man hører meget om andre børn i samme alder, der kan både vinke, klappe og sige "hej, nej, far, mor", men skal jeg være bekymret?
I næste uge skal han starte i vuggestue, det bliver svært (nok mest for mig), men det er samtidig meget spændende for ham. Jeg vil så prøve at trappe ned med amningen om eftermiddagen, men tænker lidt at jeg vil prøve at bibeholde den de dage, hvor jeg har tidligt fri (jeg har undervisning til kl 17 tre gange om ugen). Så får vi se, om han (eller min mælkeproduktion) bliver forvirret. Det har jeg vist diskuteret med dig før...
Nå, men det var det hele. Jeg venter spændt på dit svar.
Kærlig hilsen Poula