Svar: Juniordyne, vinke og klappe 8½ mdr
26. oktober 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Poula
Det har altid været et alment råd at skifte over til juniordyne, når børnene begyndte at sparke dynen af sig og derfor let kom til at fryse om natten. Der er jo forskel på børn og også forskel på børns størrelse - nogle børn vejer 10 kg når de er et år, men der er jo også børn som vejer 10 kg, når de er 4 måneder og som derfor kan have behov for en større dyne lidt før.
Men det er faktisk korrekt at sundhedsstyrelsen for nylig kom med nye retningslinier i forhold til vuggedød og i disse retningslinier står, at juniordyne først bør anbefales efter 1 års alderen. Så det er de nuværende retningslinier som gælder.
I forhold til at vinke og klappe, så lyder din dreng til at være helt fint med. Ofte løfte barnet kun armen lidt og bevæger fingrene i starten, stille og roligt kommer så hele armene og hånden med i et vink. Det er en rigtig god idé at synge sange med fagter og han vil elske det med den alder han har og så kommer det stille og roligt.
Med hensyn til ord, så begynder de fleste børn at pludre i stavelser omkring 8 mdr´s alderen. Det vil sige ord som "ma-ma" og "da-da" og ordenen begynder stille og roligt at få lidt betydning, således at "mam" betyder mad eller jeg er tørstig. I løbet af de næste måneder begynder din dreng så at udvikle sit sprog mere og mere og vil stille og roligt så også lære små ord - ofte dyrelyde, men det varer altså lige lidt endnu, så du skal ikke være bekymret.
Held og lykke med institutionsstart. Det skal nok gå:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske