Brev:
Spørgsmål om mad - 7 mdr.
26. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om mad - 7 mdr.
Hejsa Helen
Jeg går og overvejer om vores dagsprogram er passende for min pige som er blevet syv måneder.
07 - vågner, max ½ dl grød
09 - puttes til lur med flaske, 150 ml. Sover ½-1 time.
11.30 - 1 dl grød, evt små bitte rugbrødsstykker ved siden af, vand
13 - puttes til lur med flaske 150 ml. Sover ½ - 2,5 timer.
15.30 - A38 med frugtgrød, ca 1 dl
17.45 - 1 dl grød m. 1 skefuld gulerodsmos
19.30 - flaske 150 ml
Mellem 03-05 ofte flaske, 150 ml.
Grunden til min tvivl er, at det meste af hendes indtag med ske fortsat er grød (forskellige fra Beauvais). Desværre vil hun ikke tage kartoffelmos - jeg har prøvet, men blir hver gang mødt med overdrevne bræk reflekser:-).
På det seneste er jeg om aftenen begyndt at putte fx mos af gulerødder eller broccoli i grøden (ca en spiseske), hvilket hun godt kan lide. Men når hun ikke vil tage kartoffelmos - har du så et andet forslag til, hvad jeg kan bruge som basis i grøntsagsmosen, som jeg gerne vil til at give hende mere af, for grøntsager alene er vel ikke nok? Som du kan se kan hun godt spise små stykker rugbrød, men fx pasta og ris syntes jeg hun kløjs i.
Så har jeg et spørgsmål vedr mellemmåltidet - som jo er A38 (med frugtmos på glas). Er det OK? Eller bliver det for meget komælk? Egentlig får hun ikke mælk i maden, da grøden jo kun skal tilsættes vand. Hvad kan et alternativt mellemmåltid være? Banan kunne jeg godt tænke mig, men hendes mave kan ikke tåle det. Jeg tænker heller ikke at frugtmos i sig selv er dækkende nok?
Ofte tænker jeg at der går længe fra grøden til middag - og frem til hendes aftensmad - eller er det ok med kun et let mellemmåltid derimellem?
Vi har desværre måtte droppe at give hende flaske kl 23.30 da hun intet ville have og bare sover videre - så derfor får hun istedet midt nat. Det er jo lidt en skam da hun ellers tit kunne sove frem til kl 07 før næste måltid...
Morgenmåltidet kan ofte volde problemer. Tit ender det i gråd, øv. Men jeg tror det er fordi hun ikke er sulten nok til at ville spise med ske (ikke hendes stærke side). Det kommer an på hvor tidlig/sent hun har fået natflasken - hvis den fx er i nærheden af 05 er det næsten umuligt. Jeg har istedet prøvet at starte dagen med flaske - og give grød lige inden luren kl 09 - men igen er vi ikke så gode venner med skeen, når man er en træt lille pige :-)
Dette var lige mine tanker for denne gang.
Glæder mig til dit svar :-)
Kærlig hilsen Mor