Svar: Spørgsmål om mad - 7 mdr.
26. oktober 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Du kan sagtens lave mos af forskellige grøntsager uden kartoffel og det vil jeg bestemt anbefale dig at gøre. Både fordi det er med til at holde din datters mave godt igang, men også fordi det er med til at sikre hende en større variation og dermed også en større dækning af forskellige vitaminer, fibre mv. Altså sikre hende en mere sufficient kost.
Grøntsagsmos kan laves af alle slags grøntsager. Med den alder hun har er der ikke problemer i den retning. Du kan lave mos af gulerod, blomkål, broccoli, porrer, kål af forskellige slags f.eks. grønkål og rosenkål, squash, avokado, peberfrugt, spinat, selleri, pastinak, rødbede mv.
Det eneste du skal tænke på er at der i spinat, selleri, fennikel og rødbede er nitrat og derfor må dette ikke udgøre mere end 1/10 af portionen eller kun gives med 14 dages mellemrum.
Som basis kan du også sagtens blende lidt ris eller pasta og når hun begynder at kunne tygge dette bedre, så skal det ikke længere blendes men serveres som det nu engang er.
Du må gerne give hende grøntsagsmos til frokost og kan her fint bruge lidt fra aftenen i forvejen. Det er helt okay. Samtidig giver det så også mulighed for at du en gang imellem kan give grød som mellemmåltid, hvis du synes hun virker ekstra sulten eller hvis du ved at i den dag, kommer til at spise lidt senere.
Din datter må gerne få den mængde A38 hun får, da hun samtidig jo også får en del mme på flaske. Først efter 9 mdr´s alderen må komælk udgøre en større mængde end det hun får på flaske. A38 og tykmælk er godt som mellemmåltid. Du kan foruden frugtmos også bruge lidt rugbrødsdrys eller lignende som topping.
Derudover må du gerne give din datter en ½ bolle med smør og du kan også give hende frisk frugt eller frugtmos med mælk (mme/sædmælk) som en gammeldags frugtgrød med mælk.
Det kan være svært at få morgenflaske og morgenmad til at passe ind, men det kommer med tiden. Hun er jo endnu ikke så gammel, så det skal nok komme.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske