Svar: Problemer med spisning og søvn, dreng 4 måneder
26. oktober 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Daniela
Tak for dit brev. Det gør mig ked af det at høre, at du ikke føler du får hjælp af den sundhedsplejerske du har. Jeg vil give dig lidt af mine overvejelser og lidt forslag og så håber jeg at det kan hjælpe dig videre.
For det første tænker jeg, at din drengs indtag af mælk, må ses i sammenhæng med hvordan han tager på i vægt og hvordan han har det. Det er rigtigt at han ikke drikker så meget, men hvis han vokser og virker til at trives, så kan hans indtag jo være okay. Tisser han, er han glad og tilfreds, udvikler han sig osv. Det er alt sammen noget du skal tage med i vurderingen.
Ofte anbefaler man at børn spiser og i forlængelse heraf puttes til at sove. Hvis det er sådan du gør, så kunne det måske hjælpe dig at tænke modsat. I stedet for at give ham mad, når han skal sove, så prøv at give ham mad, når han vågner.
Med den alder han har, vil de fleste børn sove ca 3 gange dagligt og da han er begyndt med skemaden, vil jeg her prøve at lave en plan for, hvordan en dag kunne se ud. Planen er med 3 lure, 1-2 måltider skemad og så vidt muligt flaske, når han vågner:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med frugtmos og lidt mælk af kop
Puttes til formiddagslur
Flaske, når han vågner af sin formiddagslur.
Frokost: Evt. vand eller mælk af kop
Puttes til middagslur
Flaske, når han vågner af sin middagslur
Eftermiddag: vand eller mælk af kop
Puttes til en lille lur
Evt. flaske, når han vågner her
Aften: Grøntsagsmos, vand eller mælk af kop
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske (spiser i søvne)
Nat: Evt. Flaske
Håber at denne plan hjælper dig lidt videre. Det er klart at det endnu er begrænset, hvor meget han kan drikke af en kop og han er endnu ikke oppe på to måltider skemad. Men der sker meget den næste månedstid, så tiden arbejder også for jer.
Med hensyn til at sove, så lyder det som om at din dreng har brug for at være tæt ved dig. Det at være i favn hjælper ham, han føler sig tryg. Derfor tænker jeg, at du skal forsøge at svøbe ham, så han hele tiden ligger trygt og godt, det kan så være i et klæde i stedet for i dine arme.
Han protesterer når han bliver lagt, for sengen er kold og ikke rar i forhold til din favn. Prøv derfor at starte med at gå lidt med ham i armene, som du gør nu. Han skal ligge svøbt i dine arme. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Put ham gerne med en sut eller en sutteklud og lad dette være en del af putteritualet. Det bliver genkendeligt for ham og vil med tiden gøre at han begynder at finde ro.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske