Svar: Ligge på maven - 3 mdr.
26. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Kenneth og Britt
Det er frustrerende når børn ikke vil ligge på maven, fordi man jo som forældre netop ved, hvor vigtigt det er. I skal dog ikke fortvivle:o)
Ofte handler det om at barnet meget hurtigt får boret sin ansigt ned i underlaget og det er ikke særlig rart. Derfor hjælper det at lægge en pude eller et lille tæppe ind under barnets brystkasse, så han lige bliver løftet lidt op med overkroppen. Så kan han også bedre løfte hovedet og har lettere ved at kigge sig omkring.
Derudover så handler det ofte også om at barnet har brug for noget spændende at kigge på og det kan være jer eller sig selv. Det er derfor en god idé, hvis I også er på gulvet og prøver at lægge jer foran ham, eller hvis I har mulighed for at lægge ham foran et spejl. Måske kan I sætte et spejl op for endevæggen ved puslebordet og så udnytte pusletiden med at lade ham ligge lidt på maven og kigge på sig selv i spejlet.
Derudover så handler det meget om at I også har ham på maven hos jer. Han kan ligge på maven hen over jeres lår, han kan ligge på maven på jeres arm, når I bærer rundt med ham osv. Altså generelt medtænke maveliggende stilling i dagligdagen.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske