Brev:
Forstoppelse - 5 måneder
26. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Forstoppelse - 5 måneder
Hej
Jeg har en pige på 5 mdr, og 6,4 kilo, 65 cm (1 mdr siden hun blev vejet sidst) som jeg har ammet indtil hun var 3 1/2 mdr gammel. Vi fandt ud af at hun ikke havde taget nok på i en periode og sundhedsplejersken foreslog at vi gav erstatning som supplement. Der gik 3 uger med amning og flaske, men så ville hun ikke tage brystet mere og vi gik over til kun at give flaske. Siden da har hun lidt af hård mave.
Vi har prøvet med grøn allomin men det hjælper ikke. Hun får nu fast lactulose morgen og aften, men alligevel bliver hendes afføring nemt hård. Hun får det virkelig skidt, hvis ikke hun kan komme af med sin ble hver dag og jeg har nogle gange været nødt til at give hende en smule Glyoktyl i numsen for at hun kunne presse det ud. Jeg giver meget lidt. Der står på pakken at man må give en halv tube til spædbørn, men jeg har brugt den samme tube 5 gange og der er stadig en masse tilbage. Kan det skade hende at bruge det engang imellem? Vil hun så have sværere ved at lære at hun selv skal presse?
Vi er begyndt på skemad for 1 mdr siden og det går rigtig fint. Hun får 1 dl hjemmelavet kartoffel/gulerodsmos til frokost med vand af en kop og 1 dl neslé risgrød til aften med vand af en kop. Engang imellem får hun lidt hjemmelavet sveskemos til dessert. Derudover tager hun ca. 750 ml mm i døgnet.
Er det nok mælk? Stopper risgrød mere end andre typer grød? Er der andre grøntsager, som ville være bedre for fordøjelsen? Har tænkt at selv ville lave grøden og så søde med lidt frugtmos, men ville ikke introducere for mange nye smagsvarianter på en gang og hun er først lige begyndt på grøntsagsmosen for 1 1/2 uge siden. Er sveskemos for hård ved maven og hvilke andre frugter er gode at bruge?
Det skal lige siges at vi laver meget gymnastik med hende. Cykler med benene osv.
På forhånd tak for svar!
Med venlig hilsen
Chouchou