Svar: Forstoppelse - 5 måneder
26. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Chouchou
At det ligefrem skulle skade at du giver din datter glyoctyl tror jeg nu ikke, men som du beskriver hende og måden hendes afføring er på, så tænker jeg at det er bedre at holde sig til laktulosen. I stedet skal du så øge hende i mængde.
Hun må gerne få 7-10 ml laktulose dagligt. Det kan du sagtens give hende uden problemer. Du kan give det en gang dagligt eller f.eks. dele mængden i to, så hun f.eks. får 5 ml morgen og 5 ml aften. Hvis du bliver nødt til at give hende mere end 10ml om dagen, så skal du drøfte det med lægen.
Derudover så tænker jeg at maven også skal regulere sig ind i takt med at hun begynder at få mere og mere skemad og det er rigtig godt at du giver både grød og grøntsagsmos. Når hun begynder at få mere end 2 måltider dagligt, så er det vigtigt at grød ikke udgør mere end de to, resten bør være grøntsagsmos.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan give hende vand sammen med grød og mos og evt. ind imellem, hvis hun virker tørstig ud over flaskerne. Der skal vand i tarmsystemet for at maven ikke bliver for hård. 750ml mælk er acceptabelt, men jeg synes ikke hun skal have mindre, når hun ikke er ældre.
Sveskemos er udmærket og du kan også give pære og æblemos. Det er bedst så længe hun ikke er ældre, at du giver kogt frugtmos, men om en månedstid vil du kunne lave frisk mos af f.eks. lidt melon eller lidt appelsin/mandarin (den tid kommer vi jo snart ind i:o)) og det kan godt sætte gang i de små maver.
Du kan også bruge bær og du kan bruge friske eller frosne bær til at lave mos af. Risgrød stopper ikke mere end anden grød, men igen vil det være sådan at når din dater bliver omkring 6 måneder, så vil du også kunne begynde med lidt havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Der kommer altså hele tiden mulighed for mere variation og det vil være godt for din datters mave og vil være godt i forhold til at sikre hende nye smagsoplevelser og dermed også større variation i forhold til mineraler, vitaminer, fibre, proteiner osv.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske