Brev:
Skal vugges i søvn
26. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Skal vugges i søvn
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse. Har kunnet hente god råd og vejledning på siderne. Nu har jeg dog selv et spørgsmål vedrørende vores datter på 3 mdr.
Hun er en super dejlig pige som stortrives. Var gennemsnitlig i højde og vægt ved fødslen. Hun spiser flot og hurtigt (hvert måltid tager max. 10.min. hvorefter hun gennemsnitlig er mæt i ca. 3 timer). Hun vejer nu ca. 6 kg.
Problemet er imidlertid, at hun kun vil falde i søvn enten på min eller fars mave eller ved at en af os vugger hende i søvn. Hvis hun falder i søvn på denne måde sker det stille og roligt, uden megen gråd. Hun bruger sut, som hun er meget glad for. (Hun falder aldrig i søvn mens hun spiser, da det går så hurtigt, og vil ikke tage brystet, hvis hun ikke er sulten).
Om morgenen/formiddagen kan hun sove op til ca. 3 timer ad gangen, vel og mærket hvis hun får lov til at sove på min mave. Herefter vågner hun, spiser og er vågen godt og vel en time. I denne time er hun glad, pludrer og smiler. Når hun bliver træt, kan hun sove et par timer igen (på min mave). Hvis jeg for eksempel lægger hende fra mig, vågner hun inden for et par minutter.
Det samme gør sig gældende om eftermiddagen.
Sover hun i barnevognen (falder kun i søvn, hvis vi går med hende), sover hun max 45 min. (også selv om vi fortsat går med hende), vågner og vil op (græder, hvis hun ikke tages op). Lige så snart barnevognen holder stille, vågner hun. Er vi i byen, sover hun også maksimalt knap en time på min arm (hun er efterfølgende meget træt, hvorefter hun sover resten af eftermiddagen/aftenen på maven).
Om aftenen skal hun også vugges i søvn. Det er dog muligt at lægge hende i vuggen, når hun sover tungt, hvorefter hun sover fint hele natten (bliver kun afbrudt af en enkelt amning, hvorefter hun kan lægges i vuggen igen). Hun sover ca. fra kl. 22-6. Der er altså ingen problemer med at sove natten igennem alene og uden den vuggende fornemmelse (også selv om der skal skiftes ble, er det muligt at lægge hende ind i vuggen igen).
Spørgsmålet er, om du vurderer dette behov/denne vane vil aftage inden for en relativ kort periode, og at vi dermed kan forvente, at hun med tiden lærer at falde i søvn selv. Eller skal vi gøre noget nu, for ikke at risikere, at vi "altid" skal ligge med hende på maven eller gå rundt med hende. Hun bliver ikke lettere, og det er ikke altid praktisk muligt, at hun kan sove så lang tid ad gangen på min mave. Jeg har dog svært ved at sætte hårdt mod hårdt, da hun bliver meget ulykkelig, de gange vi har forsøgt at lægge hende fra os (også selv om vi har en hånd på maven osv.).
Vi kan sagtens leve med disse vaner nogle måneder endnu, men som sagt er hun ved at være stor, desuden skal hun jo også i institution på et tidspunkt (hvor jeg ikke lige forventer der er en mave eller arm til disposition :-).