Svar: Alfred gider ikke gå
27. oktober 2006
Alder:
22 mdr.
Kære Mai-Brit
Sikke en filur - han er vist ikke helt tabt bag en vogn:o)
Det lyder jo som om at han prøver lidt grænser og er begyndt at vise lidt selvstændighed og nogle gange skal man naturligvis vurdere, hvorvidt kampen skal tages. Jeg skønner at det er grænser det handler om, fordi han netop gør det mere i forhold til jer forældre, end han gør det når det f.eks. er bedsteforældrene. Drengen kan altså godt gå, så når han ikke vil, så skyldes det sandsynligvis at han på den måde får jeres fulde opmærksomhed.
Det er derfor vigtigt at I sørger for at give ham masser af opmærksomhed på andre tidspunkter, så det ikke er når I skal gå, at han kræver dette.
Samtidig tænker jeg også at det nogle gange må være svært at gå ved siden af vognen, når man nu ved at det er så meget lettere at sidde i vognen. Måske skulle I derfor prøve at gå lidt små ture med ham, hvor I holder ham i hånden og ikke har vognen med. Det skal ikke være på tidspunkter, hvor I skal nå noget. Der skal være tid til at gå i hans tempo og til at kigge på tingene omkring jer. Det beskriver I også at I allerede gør, men det lyder som om at vognen er med ved siden af og jeg tænker at I skal prøve at gå uden den mulighed.
Samtidig skal I jo heller ikke forlange at han skal gå urimeligt langt. 500m lyder okay, men det kan i den alder være hårdt efter en dag i vuggestuen, hvor man er træt. Tænk på hvor mange skridt han skal tage i forhold til hvad I skal tage.
Det er dog en balance og man må også godt stille lidt krav. Hvis han ved hvordan han kravler op af trappen, så kan man jo kalde på ham eller gå ned til ham og så følges med ham, så man er der og han ikke går alene, men går selv - der er jo forskel.
Så mit umiddelbare råd er at I skal prøve at gå små ture i weekenden eller måske en lille aftentur, hvor han selv bestemmer farten. Lad ham styre det lidt, så det er på hans præmisser. Det er mit indtryk at hvis børn nogle gange får deres vilje, så er de også mere modtagelige for at det ikke altid går efter deres hoved.
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske