Brev:
Sovevaner og amning - 3 mdr.
27. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Sovevaner og amning - 3 mdr.
Kære Helen
Jeg har nogle forskellige spørgsmål til dig, som jeg håber du kan svare på.
Jeg har en datter på 3 måneder, som jeg ammer fuldt ud. Den sidste måneds tid er hendes rutiner ændret en del, da hun er begyndt at vågne en gang mere om natten, samtidig med at hun vågner klokken 05. Hendes spise og sovevaner ser nogenlunde sådan ud
- Kl. 05-06 Vågner og ligger og pludrer
- Kl. 06-07 Får sin første ammetår
- Leg på aktivitetstæppe/snak/bleskift
- Kl. 08 Powernap på max 30 min.
- Leg/snak/aktivitetstæppe/bleskift/amning
- Kl. 09.30-11.30 Lur
- Leg/snak/amning etc.
- Kl. 12.30 Gåtur i barnevogn i cirka 1-1½ time
- Leg/bleskift/amning etc. Her har hun en meget lang vågen periode indtil klokken cirka 16-17 stykker, hvor vi triller en times tid i barnevognen, da hun er MEGET træt på dette tidspunkt.
- Vi kommer hjem fra gåtur og så er det hyggetid igen.
- Kl. 19 Sovetid med fast putteritual. Hun falder selv i søvn i egen seng.
- Kl. 00-00.30 Ammetår
- Kl. 03-04 Ammetår
Jeg synes vores datter sover forholdsvis meget i løbet af dagen, hvilket jo er dejligt. Men det er stadig hårdt at hun vågner klokken 05 hver morgen. Amningerne generer mig ikke, da hun falder i søvn med det samme.
Så vi tænkte på, om man på en eller anden måde kunne regulere hendes søvn, så hun sov mere om natten og mindre dagligt? Eller er hun stadig for lille til dette?
Dernæst har hun nogle dage, hvor det eneste hun magter er at sove. Hun leger måske i en 30 minutter, og så bliver hun træt igen. Dette har vi oplevet de seneste par dage, hvor hun har været mindre oplagt og ikke rigtig gidet at pludre eller grine så meget. Er dette helt normalt?
Mit sidste spørgsmål går på at lade hende blive passet, når nu hun er et brystbarn. Er det muligt at give hende MME, når jeg tager ud eller skal jeg helst bruge brystpumpe? Det drejer sig om én gang hver måned i max 5 timer, men det er mere for sikkerheds skyld, hvis nu hun skulle blive sulten. I så fald hvilke MME mærke kan man anvende og hvor meget?
Håber du kan hjælpe mig med dette.
Med venlig hilsen
Beata