Svar: Sovevaner og amning - 3 mdr.
27. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Beata
Det lyder umiddelbart som om din datter har en fin evne til selv at regulere sin søvn og at hun er god til at vise, når hun er træt og har brug for at sove. Du beskriver en pige, som pludrer og virker glad (på nær de sidste dage), som udvikler sig godt, som selv melder sig til måltiderne og som så sover, når hun har behov derfor. Jeg tænker derfor at det kan være lidt problematisk at gå ind og pille ved denne rytme - da det jo umiddelbart lyder til at fungere.
At hun vågner om morgenen kl 5-6 er meget naturligt for hendes alder. Det kunne så være ønskeligt, hvis du kunne amme hende her og hun så kunne sove lidt videre og på den måde undvære den tidligere powernap kl. 08. Det tænker jeg dog vil ændre sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre. I øjeblikket må du så prøve at sove lidt om dagen, når hun sover, så du også kan klare at stå tidligt op.
Jeres datter er stadigvæk meget selvstyrende, hvad angår søvn og måltider. Når hun bliver 4 måneder kan I begynde at lave lidt mere rutiner og måske også begynde at kigge lidt mere på klokken. Måske skal hun så småt begynde med lidt skemad her og det vil også være med til at ændre dagsrytmen lidt.
Det er naturligt at der kommer dage, hvor hun er mere i hopla end andre dage. Børn kan godt have dage, hvor de pludrer rigtig meget og så kan der pludselig være dage, hvor de er mere stille. Det kan der være mange grunde til, men ofte er det fordi de så øver sig på noget andet. Det kan være at de begynder at studere deres fingre mere, at de begynder at trille omkring osv. og når de på den måde begynder at bruge sig mere fysisk, så er det ikke altid at de snakker så meget.
I forhold til allergi og risiko for at udvikle allergi, så vil det være rigtig godt at din datter ikke får andet end din mælk. Alternativt kan man købe Nutramigen eller Profylac på apoteket. Hvis I ikke har noget allergi, børneeksem, astma i familien så kan hun få almindelig modermælkserstatning og her kan du købe Nan, Allomin eller Hipp. Det hele er okay, det skal bare være modermælkserstatning som er fuldgyldigt og som kan gives fra fødslen - det er type 1 og det vil stå på pakken.
Du skal regne med at hun spiser ca 1/6 af sin vægt i døgnet hos dig. Det vil sige at hvis hun vejer f.eks. 6 kg. så spiser hun altså 1000 ml hos dig. Det er jo en del. Hvis du deler dette ud på 6 amninger, så er det knap 170 ml hun får hos dig hver gang.
Nu ved jeg ikke hvad hun vejer, men du kan selv prøve at lave et tilsvarende regnestykke. Du skal dog nok regne med at have mellem 200-250ml til hende, hvis du ikke er hjemme. Der går ofte lidt til spilde, så der skal være lidt ekstra.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske