Svar: Amning og væske
28. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære krudtuglens mor
Jeg kan til fulde godt forstå din frustration, da det vitterligt er frustrerende, når din datter ikke vil drikke og du har forsøgt alt. Men det må jo være fordi hun så stiller sin tørst hos dig.
Når hun har afføring 4 gange dagligt, så lyder det jo ikke som om hun har hård mave og dermed ikke som om hun er dehydreret, altså det lyder ikke som om hun mangler væske.
Hvad hvis du ikke er i nærheden, er det så muligt at få hende til at drikke af en kop? Du skriver at hun er meget bevidst om hvad hun vil og ikke vil og derfor tænker jeg at hun også er meget bevidst om, hvorvidt du/brystet er i nærheden. Så hvis du ikke er der og hun er tørstig, tror du så ikke hun vil drikke? Har I prøvet at lade hende passe af andre, for at se om det gør en forskel?
Under alle omstændigheder er der ikke andet for end at forsøge som I allerede gør. Du kan ikke forvente at hun kan drikke af sugerør med den alder hun har - det har jeg kun oplevet et barn gøre en enkelt gang! Børn plejer at være betydeligt ældre inden de mestrer dette. Men kop, glas, flaske - alt kan forsøges.
Har du prøvet med udmalket modermælk? Jeg tænker så er smagen jo den samme og så er det jo et spørgsmål om at ville drikke mælken på en anden måde. Det kunne måske være en måde at få hende til det. Men ellers er det rigtig fint at du prøver med forskellige former for væske, jeg kan ikke se at du kan gøre så meget andet.
Jeg kan godt forestille mig at din datter er rigtig tørstig, hvis hun skal tage sit behov hos dig og ikke tager imod væske på anden vis. Men netop det at have tørsten skulle jo også meget gerne få hende til at tage imod et glas eller en kop. Og du har fuldstændig ret i at det er uhensigtsmæssigt at begynde at amme hende midt om natten, for at sikre hendes væskeindtag. Er det muligt at far giver vand om natten og du holder dig væk? Så må hun drikke, da hun er tørstig - men vand, ikke bryst. Det kan godt blive lidt hårdt, men et eller andet sted, så er det jo også nødvendigt at hun drikker og lærer sig dette.
Jeg tror det er meget vigtigt at du sammen med far finder ud af, hvordan I skal gribe dette an. Hvad du gør og hvad han gør. I skal sammen lave en fast plan og den skal I så følge. Husk på at far kan give hende tryghed, omsorg, kærlighed og han kan være der for hende 100 pct. Det eneste han ikke kan, det er at amme - men han kan give hende vand, hvis hun er tørstig. Far er således god nok!
Ofte siger man at man vil kunne se en ændring 3 nat. Jeg krydser fingre for at det lykkes for jer:o)
Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske